Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740gle87
hejsan!
undrar vad det är man brukar byta stötarna elr fjädrarna elr båda?
och hur vet man när dom är slut?
och när brukar det vara dags att byta fjäderbenslagerna?
och är det nått specielt man bör tänka på?
av Vovlo_Henrik
Tryck ner framskärmen kraftigt och släpp, bilen ska gå upp tillbaka ganska snabbt och inte gunga allt för mkt, gungar bilen eller fjädrar tillbaka långsamt så är det troligen dags för översyn,
Jag skulle byta både fjädrar och stötdämpare om bilen har några mil bakom sig. Fjäderbenslagringen kan du känna på när du lossat fjäderbenet, går den lätt och fint så är den troligen bra och kommer hålla länge till med lite nytt fett :wink: En sak till som kan vara bra att kolla på är hur bussningarna i länkarmen mår :-)-)
av volvo740gle87
Vovlo_Henrik skrev:Tryck ner framskärmen kraftigt och släpp, bilen ska gå upp tillbaka ganska snabbt och inte gunga allt för mkt, gungar bilen eller fjädrar tillbaka långsamt så är det troligen dags för översyn,
Jag skulle byta både fjädrar och stötdämpare om bilen har några mil bakom sig. Fjäderbenslagringen kan du känna på när du lossat fjäderbenet, går den lätt och fint så är den troligen bra och kommer hålla länge till med lite nytt fett :wink: En sak till som kan vara bra att kolla på är hur bussningarna i länkarmen mår :-)-)

okej tackar
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]