Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Har en 740 -88. Är så för en vecka sedan upptäckte jag att min trippmätare inte snurrade medans jag körde, att även den vanilga mättarställningen inte heller snurrade. Nollade trippen så började båda två att snurra som vanilgt. Men allt oftare senaste veckan blir de samma sak. Nollar trippen så funkar de igen.

Men nu funkar knappt de, får nolla par tre gånger innan de funkar igen. Är de någon som har en ide vad de kan vara? Allt annat funkar i bilen. Är bara det som krånglar. Dax snart för besiktning och de lär inte gilla heller att mättaren inte snurrar som den ska.

MvH
Emma
Hastighetsmätaren funkar?? På min 740 hade knappen till trippen troligen blivit misshandlad nån gång i tiden vilket ledde till att knappen satt lite snett och gjorde att mätaren gick för tungt, kanske en möjlig orsak då det funkat när du rört knappen?? Besiktningen säger inget om att mätaren står stilla. :wink:
Vovlo_Henrik skrev:Hastighetsmätaren funkar?? På min 740 hade knappen till trippen troligen blivit misshandlad nån gång i tiden vilket ledde till att knappen satt lite snett och gjorde att mätaren gick för tungt, kanske en möjlig orsak då det funkat när du rört knappen?? Besiktningen säger inget om att mätaren står stilla. :wink:
Okej. Får kolla på de. Jo, hastighetsmetaren funkar och även varvräknaren. Int godkänner besikttningen att kilometermätaren står still. En sak om trippen int funkar. Men tror kommer fundera om jag kommer in på två besiktningar efter varnadra och kilometermätaren står fortfarande på samma 26xxxx km :D, om inte så får jag sänka försäkringen nu då :P .
Hastighetsmätaren har med trafiksäkerhet att göra, så den ska funka. Men vägmätaren spelar ingen roll, den är bara till för att du ska veta när det är dags att byta olja, och för att en ev. köpare ska veta hur långt bilen har gått. Försäkringsbolaget kan ha synpunkter, du kan t ex bli utan ersättning för en skada om det är oklart med mätarställningen och misstanke finns att du kör mer än du har uppgett.
Sparkz skrev:Hastighetsmätaren har med trafiksäkerhet att göra, så den ska funka. Men vägmätaren spelar ingen roll, den är bara till för att du ska veta när det är dags att byta olja, och för att en ev. köpare ska veta hur långt bilen har gått. Försäkringsbolaget kan ha synpunkter, du kan t ex bli utan ersättning för en skada om det är oklart med mätarställningen och misstanke finns att du kör mer än du har uppgett.

De e de jag menar. Från att kört nästan 2000 mil per år, går de ner till karnse 200, (som den beter sig nu och om jag har tur). Kommer bli ifråge satt på en gång då. Och en annan som bor på så liten ort och killarna på bilbesiktningne känner igen en genom att de inte finns mer än typ en handfull bil intresserade tjejer här. Så kommer de undra.

Så som sagt. Behöver tips vad ni tror de är och vad jag ska göra åt de.!
Hastighets och tripp/vägmätarna är en enhet. Matning och signal måste finnas eftersom hastighetsmätaren funkar. Alltså ligger felet i mätaren.
Alternativ:
Komplett instrument från skroten. Enkelt att byta, men instrument till en gammal 740 där allt fungerar börjar bli ovanligt.
Byta bara hastighetsmätaren, mycket pill, och du får nog lik förb... köpa ett komplett instrument på skroten.
Ta isär hastighetsmätaren och leta dåliga lödningar. Kostar inget, men ännu mer pill, och osäkert resultat.
Ny hastighetsmätare. Titta på priset och :-O)

I vilket fall får du nog en annan mätarställning.
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]