Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 19alex91
Tjenare min handbroms har varit taskig ett tag. sen skulle jag ha besiktning. började med att spännna hand bromsen men den sköt bara tillbaka när man drog i handbromsen. så tängte att vajern var redan för spänd. så jag bytte handbromsbackar. fungkade inte de heller. kom över en ny vajer från en arbetskompis. då var de bättre. gick igenom besiktningen med. men nu på senare tid har den blivit slö igen??. när jag spänner den och drar i handbromsen så smäller det bara till och muttern skuts tillbaka till (slö läge).

HAR EJ BYTT LILLA VAJERN.. Jag anser att problemet ligger i jängstången?? vad ska jag göra. MVH: Alex
av 19alex91
Vovlo_Henrik skrev:Vad är det som åker tillbaka?? :???: Muttern?? gängpaj i denna??
ja plastmuttern som håller vajerstången på plats. jängpaj tror jag det ej är för den är ju ny.
Användarvisningsbild
av emwtur
har du fått muttern på rätt ställe ?
den skall ju sitta i ett koniskt hål i plåten därunder ...
dvs muttern skall ju låsa sig själv mot röret - så var det på min gamla 88:a

/emwtur
av 19alex91
muttern är rätt.

emwtur som du säger: den ska låsa sig själv. och den sittmot plattan med det stora hålet och nån mera konstig grej.
Men vet fan vad det kan vara. tanken har slagit mig att det kanske är vid backarna. Man fäster ju vajern i gafflarna på en sak som trycker upp backarna mot bromsskivan. kanske har satt ena lite konstigt. så det är kanske bara ena som trycker emot.
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]