Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frågande
Hej! har en 740 som jag hade problem med vindrutetorkarna för ett tag sedan, då de stannade i "upprätt läge" alltså i "max läget".
Då kunde jag vrida tillbaka dom i viloläget, samtidigt eller parallellt, (eller vad man ska kalla det) mest för att de inte skulle vara i vägen. Och efter det fungerade dom igen.
Idag gjorde de samma sak, men jag lyckades inte vrida tillbaka dom samtidigt utan den ena blev nervriden snabbare än den andra.
Nu fungerar dom inte alls och går att vrida lite som man vill.. någon som har någon aning om vad som kan ha hänt och vad jag borde göra?
Tacksam för hjälp
av FXWG
Hej, det är högst sannolikt att länkaget under "torpedplåten" hoppat isär. Om du tar bort torkararmarna,och öppnar motorhuven ska du finna en skruv i varje hörn upp mot A stolparna plus en mitt i torpedväggens överkant. Ta bort dessa och plåten är lös. Mickla sedan bort plåten och därunder ser du hela härligheten... Lycka till! :)
tack! ska ta och försöka skruva i sär och kolla hur det ser där under!
någon fundering på vad som kan ha gjort att vindrutetorkarna har fastnat från första början? kan man behöva smörja, kan motorn vara dålig tex?
av FXWG
Lite smörja där är aldrig fel. Det verkar emellertid som om fästet mellan länkaget och motorn är ditt problem, splines tappen på motorn brukar kunna "äta upp" själva fästet. Men det brukar gå att lösa med lite våld !
har skruvat i sär alltihopa nu
vet inte riktigt hur motorn i det här läget ska låta, eller bete sig, men det känns som att den är ganska tyst.
verkar vara ett litet hemmabygge, eller lagat iallafall, i fästet mellan motorn och armarna till torkarna.
på något sätt verkar den högra ha fastnat, den vänstra går att röra på, men den högra är fast som berget.
har smörjt men utan resultat..
av FXWG
Kolla med din lokale bilskrotare, han/hon kan säkert förse dig med begagnade detaljer till en rimlig slant, så du får din pärla i trim igen! :)
har varit på bildemonteringen nu och testat min motor, som fungerar som den ska.
han gav dock tipset om att det kan vara jordningen som är problemet.
jag har även försökt kolla alla säkringar, men lyckas inte hitta den som är till torkarna, någon som vet?
nu har det dykt upp nya spännande problem om någon känner sig manad!
har fixat jordningen och motorn går som den ska!
men när jag satte på torkararmarna (eller vad man kallar dom) och skulle testa fastnar den på ett annat ställe, lite mer mitt på rutan men nu vill motorn i stället driva ner armarna, det väsnas och dom skakar nästan, till skillnad mot förrut, när de bara stod rakt upp och var tysta.
men med en liten knuff åker dom ner till grundläget igen...
något förslag på vad det kan vara?
tack!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du får ju se till att motorn är i parkeringsläge innan du sätter dit armarna. Starta och stänga av motorn och låt den gå tills den stannar innan du sätter på tändningen. Sen kan du sätta dit armarna.
Och har du haft loss vevarmen från motorn får du kolla så att den sitter rätt också. Den ska vara i rät linje med stagen när motorn är parkerad.
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]