Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av flarsson
Tjena,

Min volvo 740 har lite problem med bromsarna. När man stannar (försiktigt) vid ett rödljus eller liknande, så bromsar den med ABS, fastän att man bromsar jätteförsiktigt. Ett snabbt hackigt ljud uppträder. Någon sensor är trasig eller något sånt. Kan man koppla ut ABS bromsen någonstans? Dra ur en koppling eller liknande. Eller hur komplext är det att laga denna sensor?

Tacksam för hjälp!

Fredrik
av FXWG
Kolla beläggen, om beläggen är slut kan det kännas väldigt skumt i bromspedalen.
av flarsson
FXWG skrev:Kolla beläggen, om beläggen är slut kan det kännas väldigt skumt i bromspedalen.
Men dom är bytta för nåt år sen tyckte jag förra ägaren sa! Men visst, värt att kolla upp kanske.
av flarsson
dalldall skrev:99% säkert att en kuggkrans är sprucken eller rostig!!
När jag satte på vinterdäck idag kollade jag även bromsbeläggen, och de var OK, så att en kuggkrans är sprucken är mycket möjligt.

Vad är det? Vart sitter den? Är det krångligt att byta?
av dalldall
har aldrig bytt på min tidigare 745! men den sitter i bakaxeln på 740 och på bägge hjulnaven fram! så den bak brukar aldrig bli dålig! tror du får ta av bromsskivorna fram o kolla noga efter sprickor o tänder som e bortrostade! e du lagom händig byter du den lätt alternativt ta ett hjulnav på skroten med en hel krans!
av flarsson
Tack för detta! Det är fram nånstans det har gått sönder. Det är där det låter.

Behövs några specialverktyg?
Användarvisningsbild
av emwtur
specialverktyg ?
stor tång för att pressa klotsarna
12 :ans nyckel för oket
stor insexhylsa för att lossa okbygeln - finns en tråd någonstans om hur man byter bromssköld när jag tänker efter...
där ser man http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=10697 - kolla in den - fram till att skivan är loss - bra bild på kransen dessutom !
-jag kollade i informationstråden - det fanns en länk därifrån ....

MEN !
Lossa inte bromsslangen - häng oket i fjädern med ett snöre så behöver du inte bekymra dig om det- låt det INTE hänga i slangen

/emwtur
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]