Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
På min turbo så är det en AW71L. När jag kör lite med den så låser den lådan vid drygt 100 km/h, om jag kör en längre sträcka så måste jag upp i ca 120 för att den ska låsa. Är detta ett normalt beteende, eller kan man göra något?

Vore ju skönt om man kan få den att alltid kicka in vid ca 100, inbillar mig att förbrukningen går ner lite när den är låst. Och 120 på 90-vägar känns inte alltid rätt.
Jocke S. skrev:Hur är det med kvalité och nivå på växellådsoljan?
Kvalité vet jag inte, nivå är något för mycket. Färgen ser bra ut i alla fall.
Jag har inte bytt sedan jag köpte bilen i somras, man kanske ska ta och göra det. Ska samtidigt passa på att göra rent oljefiltret som nästa tips föreslår.

Om nu inte detta skulle hjälpa, finns det något att göra då? Bilen har bara gått 56 000 mil, knappt inkörd...
Jag tyckte att lock-up:en slog in sent på min 850 så jag läste på lite. På en turbo är inkopplingshastigheten en bra bit högre jämför med en sugmotor. Typ 120 i stället för 100, kommer inte ihåg exakt. När den väl är i hänger den kvar till lite lägre hastighet, men 1200 varv låter lågt. Ska se om jag hittar lite siffror...
Automat är bekvämt ibland, men på landsväg sitter jag ofta och muttrar: "Men växla upp då, ditt #%&¤!" (D) :-(O)
Sparkz skrev:Jag tyckte att lock-up:en slog in sent på min 850 så jag läste på lite. På en turbo är inkopplingshastigheten en bra bit högre jämför med en sugmotor. Typ 120 i stället för 100, kommer inte ihåg exakt. När den väl är i hänger den kvar till lite lägre hastighet, men 1200 varv låter lågt. Ska se om jag hittar lite siffror...
Min hoppar in vid ca 2500 varv, fast det beror ju på hur mycket man gasar, helt klart är det utgångsvarvet från lådan som styr. Gasar jag mycket är varvet ca 3000 när den hoppar i.
Sparkz skrev:Automat är bekvämt ibland, men på landsväg sitter jag ofta och muttrar: "Men växla upp då, ditt #%&¤!" (D) :-(O)
Det där hade jag på min 240, framför allt när sista växeln skulle hoppa i. Runt 80 km/h fick man ha ett ägg utan skal vid gaspedalen för att den inte skulle växla ned. Löste sig till slut med att jag justerade kickdownwiren att glappa ca 10 mm i stället.
På den "nya" 945:an har jag inga såna problem.
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]