Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Todde
Jag var och besiktigade och fick anmärkning på belägg höger fram. Jag bytte belägg fram på båda sidor och smörjde upp kolvarna.Besiktigade igen och hade då ingen broms alls höger bak.Har bytt oket,bromsslangen,huvudcylinder och luftat.Bromsvärdet är nu 0,5.När man kör och tvärbromsar ser man att höger tar senare än vänster.Övriga bromsar har bra värden. Vad finns det mer man kan göra.
Tacksam för alla tips // Todde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur känns pedalen? Låg?
Låter lite som huvudcylinder. Det blir gärna lite rost och skräp längst fram i cylindern där kolven normalt aldrig är. Sen när man byter belägg eller luftar trampar man pedalen i botten och så rivs tätningen på kolven sönder. Det är triangeldelat, båda framhjulen och ett bakhjul på varje krets, det är därför det är två slangar i fram.
Användarvisningsbild
av emwtur
Är pedalen mjuk ?? - säker på att all luft är ute?
sjunker pedalen om du sätter foten på och trycker rejält i en minut ? - då är det nog problem med huvudcylindern !
Bytte du beläggen bak ? - innan beläggen slitit in sig efter skivan så kan det ta sämre - ut och bromsa !
hur ser skivorna ut - om det skiljer mycket på "orostig" yta mellan skivorna så kan det också ta olika !
Jag skulle försöka köra och bromsa mycket och hårt och se om det rättar till sig - innan jag letar vidare .
/emwtur
av Todde
Jag har inte bytt beläggen bak. Men all luft ska vara ute. Men jag ska kolla upp dem andra sakerna du har nämnt.
Tack så länge,jag återkommer senare.
// Todde
av Todde
Nu hoppas jag att problemet är löst. Bromsarna tar bättre än någonsin. Jag har bytt bromsok och det blev inte bättre.
Sen bytte jag huvudcylinder det blev inte bättre då heller,då testa jag att byta bromsregulator det blev ingen skillnad så då fanns det bara en sak kvar att byta... Bromsröret alltså. Bytte det och luftade igen för 100áde gången.
Har provbromsat på grusväg och dom tar samtidigt, och det lovar ju gott. Det måste ha kommit in någon skit i röret på något vis, för det fanns ingen skada på röret. Så på måndag blir det besiktning igen. Så jag återkommer på måndag och berättar hur det gick. // Todde
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]