Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tyckte det var dags att registrera sig på forumet som har hjälpt mig så många gånger förr...

Har en 940 från -94 där lambdasondlampan började lysa mot slutet av en 40-milsresa. Sedan en tid har jag noterat ett hål i avgassystemet någonstans i trakterna under framsätet. Nu går bilen ojämnt på tomgång och vid acceleration. Kollade felkoder och uttag 2 gav 1-1-3 (Lambdaintegrator?) och 2-3-1 (Lambdareglering?).

Jag är verkligen inte nån van mekare så jag har inte riktigt koll på vad lambdan gör men kan det vara läckaget i avgassystemet som sabbar? Ska kanske tillägga att bilen har hunnit med knappa 56 000 mil och inte riktigt fått det underhåll den förtjänat.

Mvh David
Är oljan nyligen bytt annars kan du nog vinna på att göra ett oljebyte.
det kan ju till och med vara så att lambda sonden "hoppat ur" röret !
Kolla upp vad felet är på avgasröret !
när du fixat det så nollar du felkoderna genom att ta ur säkring 1 och sätta tillbaka den !
/emwtur
Lambdan sitter i avgas-röret - ungefär där du beskriver att du har ett avgasläckage.
ett hål i röret - en mutter svetsad för hålet och lambdan inskruvad i hålet - snabb förklaring!
grabben kräver att få tillgång till datorn för att spela .... :-)
/emwtur
Och läckage där är inte bra. Det läcker inte bara ut avgaser, det drar in friskluft med eftersom avgaserna kommer i pulser.
Sonden mäter syre, så drar det in luft före den tror den att motorn går magrare än den gör.
Ok. Nu startar inte eländet alls. Kopplade ur minuspolen ett tag och kollade sen så att felkoderna var raderade - startar fortfarande inte, så kanske inte lambdasonden ändå? Bilen gör några hostanden på första försöket sen hör jag ingen tändning. Sur?

Lyckades få upp den på pallar och kollade avgasröret. Ser inga jättehål men det är lite sotigt i skarven mellan katalysator och avgasrör framåt. Kan det verkligen vara tillräckligt för att inte få igång motorn? Lambdan satt fast och kabeln såg ok ut. En liten, liten knappt synlig spricka i sonden var allt jag kunde se.

Kollade stiften (bytte till nya för ca 6 mån sen), de var kolsvarta och blöta. Har ingen aning om vad det betyder. Hade gnista men jag kan inte avgöra om det är "rätt sorts" gnista, tyckte den såg lite klen ut, men jag har ingen erfarenhet av sådana saker. Fördelarlocket är nästan nytt så det ska inte kunna vara det. Nån Nisse på mekonomen pratade om tändmodul, vet inte om den kan ha med något att göra.

Som ni märker är jag helt lost så jag är mycket tacksam för rådgivning.

/David
Fick igång motorn efter att ha rengjort stiften, men den gick EXTREMT illa, ojämnt, och dog så fort jag rörde gasen.
Sen startade den inte alls och jag lyckades inte få igång den med startgas heller. (Sprutade i insuget precis efter luftfiltret, gör jag fel?)

Jag kollade gnistan på stiften genom att lägga dem ett och ett mot motorblocket och köra startmotorn och det kommer en gnista men inte i änden av stiftet utan precis där stiftet ligger mot blocket. Ska det vara så?
Fördelarlocket är som sagt bytt och ser helt ok ut. Ingen fukt eller smuts.

Bränslet flödar fram till spridarna i alla fall, (lossade slangen precis innan metalledningen vid spridarna) om spridarna funkar bra vet jag inte.

Kan avgasröret täta nånstans så motorn kvävs, t.ex. katalysatorn?

/David
Det låter ju som det är mycket sot på isolatorfoten som leder förbi gnistan. Har den varit riktigt sur kan det vara svårt att få igång den utan att byta stift eller bränna av dem med gasol eller (försiktigt) med gassvets tills foten är vit.

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]