Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jag är lite dålig på dom här äldre bilarna. Har din bil 2 bränslepumpar? om så är fallet kan den pumpen i tanken var trasig.
Hej Wareco, min 90.a var likadan så jag körde på tripmätaren. Vet inte om röret inte gick ända ner i botten på tanken men jag hade som rutin att tanka var ca.450 km Funkade för mej och funkar fortfarande för tjejjen jag sålde bilen till flera år senare.
Problemet verkar ligga i tankarmaturen iaf, så egentligen är det nog bara att skaffa en ny om den du har inte är av plast. Sök på "tankarmatur" så hittar du nog en hel del, men vi kan ta det lite snabbt:

Från början var den gjord av plåt, och den rostar sönder. Framför allt rören som tryck och returslangarna sitter på. Med en fungerande förpump läcker det, om förpumpen inte går får huvudpumpen suga ur tanken, och då drar den luft genom läckan.

Kabelgenomföringen var också dålig, vanligaste orsaken till att förpumpen och tankmätaren lägger av.

Förpumpen är lite fjädrande upphängd i armaturen för att den ska stå på botten i tanken och få tag i de sista dropparna. På tidiga modeller var den kopplad med en gummibälg i stället för en riktig slang till röret som går upp genom armaturen. Den kunde gå sönder. Ska byta bälgen mot en riktig slang så kapa röret en bit så slangen blir längre. Detta för att förpumpen ska kunna röra sig lika mycket.

Hittade en bild på nätet:
Bild

En ny eller begagnad går fint, bara den är av plast. Du behövar byta slangarna från den också, på den gamla var anslutningarna vinklade men på den nya pekar de rakt bakåt. Så slangarna behöver vara lite längre för att göra en U-sväng i stället för 90-krök. 8 och 12 mm, en halvmeter av varje räcker.

En bild till:
Bild
Det är den nya av plast, den första bilden visar den gamla typen.

("lite snabbt" skrev jag, det blev en del ändå...)
Sparkz skrev:Problemet verkar ligga i tankarmaturen iaf, så egentligen är det nog bara att skaffa en ny om den du har inte är av plast. Sök på "tankarmatur" så hittar du nog en hel del, men vi kan ta det lite snabbt:

Från början var den gjord av plåt, och den rostar sönder. Framför allt rören som tryck och returslangarna sitter på. Med en fungerande förpump läcker det, om förpumpen inte går får huvudpumpen suga ur tanken, och då drar den luft genom läckan.

Kabelgenomföringen var också dålig, vanligaste orsaken till att förpumpen och tankmätaren lägger av.

Förpumpen är lite fjädrande upphängd i armaturen för att den ska stå på botten i tanken och få tag i de sista dropparna. På tidiga modeller var den kopplad med en gummibälg i stället för en riktig slang till röret som går upp genom armaturen. Den kunde gå sönder. Ska byta bälgen mot en riktig slang så kapa röret en bit så slangen blir längre. Detta för att förpumpen ska kunna röra sig lika mycket.

Hittade en bild på nätet:
Bild

En ny eller begagnad går fint, bara den är av plast. Du behövar byta slangarna från den också, på den gamla var anslutningarna vinklade men på den nya pekar de rakt bakåt. Så slangarna behöver vara lite längre för att göra en U-sväng i stället för 90-krök. 8 och 12 mm, en halvmeter av varje räcker.

En bild till:
Bild
Det är den nya av plast, den första bilden visar den gamla typen.

("lite snabbt" skrev jag, det blev en del ändå...)

Hej: Jag har tagit bort min amatur, jag undrar ska den fjädra upp och ner när man trycker på själva flotörröret. jag har den som flotören går i ett plaströr. mvh Tomas

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]