Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sm6gor
Har en 745 90:års mod. automatlåda, den har gått ca 33000 mil,
mitt problem är att den har fastnat i ett läge eller rättare sagt den växlar endast till 3:ans växel,
lampan lyser för låsning av 3:an, det går inte att släcka den med knappen på växelföraren.

Nu undrar jag om någon vet vad det är som styr detta, knappen är hel, styr den ett relä
i så fall vilket?
eller går knappens signal direkt ner i lådan?
jag förmodar att det är någon form av solenoid nere i lådan som styr detta sedan,
vore tacksam om någon har en förklaring eller vet hur det hela fungerar, om det nu är så
att det hela går via relä och solenoider osv. finns det någon form av ritningar
på detta ?

/Jan
Användarvisningsbild
av Tjovve
Jag har haft samma problem. 745 -90. Bakom radion sitter relähållare. Det är det största reläet. Köp begagnat, jag gav 200 kr. Nytt kostar ca 1200:- Lycka till!/K
av allan_25
Eller så slänger du relät och kopplar en kabel mellan två utav dem fyra kontakterna som finns där relät sitter (jag kommer inte ihåg vilkat kontackter :oops: :cry: ). men då tappar du den funtionen att du kan låsa den på trean men ärligt när anväder man den funktionen :) . jag kan kolla vilka stift det är om du är intresserad?? p.s signalen går via relät till en solenoid i lådan.
Användarvisningsbild
av Tjovve
Du kan kolla på "informationstråden" så ser du exakt var reläet sitter. Nog kan det vara bra att kunna låsa 3:an, själv använder jag den ofta istället för kickdown. Hör gärna av dej och låt oss veta hur det slutade/K
av roarrr
Prova att ta ut relät, evt. rugga lite på det, då försvann problemet på min 945:a. Mycket irriterande att endast köra på 3:ans växel. Förmodligen glapp...
av anelma
Har samma problem med min 945:a -93, har tittat i "informationstråden" och där på reläschemat men vilken bokstav har relät vi pratar om? (allan_25 du visste även vilka stift det rörde sig om.)Tacksam för svar.
av sm6gor
Hej och tack alla för visat intresse, när svaren ramlade in så tändes ett lite ljus i tunneln hi .
Nu vill jag veta vilka stift det är som det handlar om, har plockat isär relä "I" och lött om allt men det var ingen förändring, skall reläet "klicka" när man trycker på knappen i växelföraren? just nu händer inget alls, pillat på reläet med fingern med det händer inget alls.
kanske jag är på fel relä, skall försöka och mäta på relä hållaren och se om det kommer fram någon signal från trycknappen, därför vore det intressant att veta vilka stift som gör vad.
mvh Jan :o
av anelma
Konstaterat att det är relä "I", frågan är nu mellan vilka stift ska man bygla för att få bort låsningen, någon som vet?
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]