Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pallekuling
Hejsan

Trevligt forum ni hade här.

En liten fråga. Har precis införskaffat mig en 945GLT 16v-91. Startar o går fint, men slööö som bara den. Trodde nog det skulle vara lite mer ork i den, är som min gamla 740GL. Idag så gasade jag på för att se om den kanske ville gå lite bättre på högre varv. Närmar mig rödmarkeringen och växlar... Fy faaaasen vilket rökmoln den släppte efter sig då. Gjorde om samma sak igen, samma tjocka vita rökmoln. Det är otroliga mängder som lägger sig bakom bilen. Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
av Vovlo_Henrik
Vit rök = Vatten, skruva ur stiften och kolla hur de ser ut, är något stift väldigt rent så kan det vara den cylindern som läcker in vatten, trasig toppackning är då troligen orsaken... Andra tecken på trasig toppackning kan vara tryck i expansionskärlet, kylarvätskan minskar och luktar avgaser, vatten i oljan m.m... :wink: Kontrollera detta så finns det många på forumet som kan komma med svar på ditt problem :-)-)
av FXWG
Och din nya fina Volvo dricker olja, och, eller vatten som en uttorkad kamel ? Hur långt har den gått? Topplockspackningen är ofta en källa till glädje, för den som gillar skit under naglarna!
av Pallekuling
Den har snart rullat 30000mil. Nu har jag ju inte kört så långt med bilen, så jag har svårt att uttala mig om den "drar" mycket olja eller vatten. Men om det nu hade varit vatten som gör dessa otroliga rökmoln, så skulle väl röken inte vara så tung och ligga kvar som ett täcke över vägen. Finns dock inget vatten i oljan. Får skruva ur stiften och kolla på dessa under morgondagen, om jag hinner med det.

Gasade på ordentligt på väg ut till jobbet nu och då kom det ingen synlig rök alls. Skumt värre
av Pallekuling
Har nu kört en hel del med bilen och det försvinner varken olja eller vatten. Den ryker inte nått mer nu heller. Har uppstått ett större läckage i anslutningen fram i katalysatorn. Skulle detta rykande fenomen uppstå om en kat är "kass" tror ni?
bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]