Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Frågan avser inte effekten av den vakuumläcka som uppstår in till spjällhuset utan inverkan på bränsletrycket. Om spjällhussidan inte har något undertryck borde trycket stiga på tillförselsidan. Sprutas mer bensin in i motorn då oavsett att kanske inte nålventilerna öppnar längre än tidigare? Ger situationen upphov till 232 kod? (LH Jettronic 2.4, 1991 965)
Trycket ökar, japp. Gör mest skillnad på tomgång, på fullgas har du inte så mycket undertryck i insuget så det borde inte påverka lika mycket. Och 232 gäller tomgång, så det kan väl ha ett samband...
Men det borde väl vara Motronic 1.8 på en 960?
Tack för rättelsen, Motronic 1.8 måste det vara. Koderna stämmer i stort sett och det var på dem och de ingående komponenterna LMM mm. som jag antog att det var jetronic 2.4. Har ingen litteratur om 960, bara Haynes 940 mannual.

Fann denna nu på Amazon: Bosch Fuel Injection and Engine Management (Paperback),

Får försöka hitta: Volvo Verkstadshandbok Bränsle/Tändsystem Motronic 1.8 960. Något tips om källa?
De brukar dyka upp på Tradera med lite varierande mellanrum.
//Björn

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]