Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har bytt motor på min 740 GLT 16v -88. Motorn jag bytt till, rakt av med spjällhus och allt, är en B234F årsmodell 90.

Nu är det några problem jag inte blir riktigt klok på, så jag behöver lite felsöknings tips. ?:-/

1. När jag starta så är tomgången för hög. Ligger mellan 1500 - 2500 varav. Jag har provat att justera den, men inte fått någon ordning på den.

2. Gasen hänger sig. Gasar jag upp till ex 3000 varv så fastnar den på 3000 varv. Gasar jag upp till 4000 vara så fastnar den på 4000 varav osv. Stänger jag av bilen och startar den igen brukar den gå ner och lägga sig på mellan 1500-2500 varv.

3. Hur kollar man så man har kopplat kablarna till spridarna rätt? Jag var tvungen att rycka till mig kabelhärvan, och glömde så klart att märka upp kontakterna. Nu vet jag inte om rätt kabel sitter på rätt spridare. För det har väl betydelse, antar jag.
sidhabo skrev:Några vilda gissningar .... vet inte mycket om B234
Är det samma LMM på dom ?
Motståndsmät spridarna och jämför. Finns olika ...
Du har väl ingen diagnostik ??
LMM är den samma som satt på tidigare. Den har jag inte bytt. Men det borde ju inte ha någon betydelse. Motorn är ju den samma fast bar ett par år nyare. Jag har diagnostik på den, ska kolla det.
Vovlo_Henrik skrev:Kablarna till spridarna har ingen betydelse, du ska ha diagnostik på denna har du kollat om du har felkoder?? Det är olika spjällhus på dessa årsmodeller, 3" på -88 :wink:
Ska kika på felkoder om det finns några. Spjällhuset måste va ett likadant som satt på den tidigare motorn. Jag ser ingen skillnad...?

Hur är det med tomgångsregulatorn, den är bytt, årmodell 90 på den också. Kan den vara annorlunda tro?
Har löst några problem nu. Jag bytte ut spjällhuset mot det gamla, troligtvis så kärvade gasspjället på något vis. Gasen hänger sig inte nu i alla fall.

Tomgången är för hög när motorn är kall sen går den ner till ca 1000 varv, plus att bilen är svår startad när den stått ett tag.

Har en felkod, 224, och det är kyltemperaturgivaren som inte fungerar riktigt som den ska. Kan det vara orsaken till varför tomgången är för hög och att bilen är svår startad när den är kall?
Holken skrev:Har löst några problem nu. Jag bytte ut spjällhuset mot det gamla, troligtvis så kärvade gasspjället på något vis. Gasen hänger sig inte nu i alla fall.

Tomgången är för hög när motorn är kall sen går den ner till ca 1000 varv, plus att bilen är svår startad när den stått ett tag.

Har en felkod, 224, och det är kyltemperaturgivaren som inte fungerar riktigt som den ska. Kan det vara orsaken till varför tomgången är för hög och att bilen är svår startad när den är kall?
Ja det tror jag. min är också trögstartad när den är kall. den startar sen dör den. så får man vrida igen så startar den klockrent. så ja. prova o byt den. om inte proffsen säger nått annat?
Jag bytte kyltempgivaren, men felkoden försvann inte, och bilen är fortfarande lika trögstartad.

Jag kollade i en reparationshandbok jag har, och på bilden såg jag att kontakten som satt på kyltempgivaren var grå eller vit. Jag blev lite fundersam eftersom kontakten som sitter på min är svart. Längre ner och längre bak på motorblocket under insugsröret, satt det en svartdosa med en grå kontakt. Jag provade att byta plats på dem, i hopp om att jag kanske hade satt kontakten fel. Men sen när jag vred på tänningen så började det spraka och osa om kontakten... Det var ju inget bra tecken, så jag bytte tillbaka ??:-/

Är det någon som kan kolla vad det är för färg på kablarna/kontakten som ska gå till kyltempgivaren? Någon kanske kan ta en bild under insugsröret, så jag jag kan kolla så kablarna sitter på rätt plats.
Holken skrev:Jag bytte kyltempgivaren, men felkoden försvann inte, och bilen är fortfarande lika trögstartad.

Jag kollade i en reparationshandbok jag har, och på bilden såg jag att kontakten som satt på kyltempgivaren var grå eller vit. Jag blev lite fundersam eftersom kontakten som sitter på min är svart. Längre ner och längre bak på motorblocket under insugsröret, satt det en svartdosa med en grå kontakt. Jag provade att byta plats på dem, i hopp om att jag kanske hade satt kontakten fel. Men sen när jag vred på tänningen så började det spraka och osa om kontakten... Det var ju inget bra tecken, så jag bytte tillbaka ??:-/

Är det någon som kan kolla vad det är för färg på kablarna/kontakten som ska gå till kyltempgivaren? Någon kanske kan ta en bild under insugsröret, så jag jag kan kolla så kablarna sitter på rätt plats.

HAHA jag gillar de du gör, jag är likadan " Jag provade att byta plats på dem, i hopp om att jag kanske hade satt kontakten fel. Men sen när jag vred på tänningen så började det spraka och osa om kontakten... Det var ju inget bra tecken, så jag bytte tillbaka ??:-/ " Haha Learn by doing :)
Tempgivaren , mät den. På 88 och äldre med LH2.2 mätar du mellan stiften. Och det är den bakre givaren, likadan kontakt som på spridarna.

Det är den bakre med platta stift. Den främre med runda stift är till tempmätaren i instrumentet.

+20º = 2500 Ohm
+80º = 300 Ohm
+/- 10% eller så

Tempgivaren skiljer, lite inte på färgen på den. Mät gärna. LH2.2 har ett motstånd mellan stiften, ingen kontakt med jord. 2.4 har två motstånd, mellan varje stift och jord

Tror du har 2.4 på din "nya" motor ... eller inte ha ha ha :oops:
bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]