Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av knogen
Böt den korta handbromsvajern idag på min bil idag, trodde allt gick galant tills att jag provkörde den.
Har fått nåt missljud i höger bak, låter som en svarv.
Jag har inte bytt nåt i höger bak, för backarna och klossarna samt skivorna såg tillräckligt fräsha ut (iallafall så tyckte min plånbok det).
Ljudet är konstant, både när jag kör framåt samt backar.

Detta kanske är ett vanligt problem som uppstår när man demonterar och monterar?

Om inte, vad kan va troligaste felet?

Kan kanske spela in ljudet senare ikväll om det skulle hjälpa.

Jag är amatörmeck så det sjunger om det, så även nybörjarmissar är välkomna!

Bilen: Volvo 945:GL 93:a
Hej jobbigt det där. lät det nåt liknande innan du bytte wire? är du säker på att expandern rör sig ordentligt inne i trumman? alltså den där du fäster wiren som sitter mellan backarna? den kan vara lite rostig så att backarna inte släpper ordentligt, dom kanske ligger emot trumman lite? och därmed skrapar när hjulet snurrar. plocka loss skivan igen och kolla så att den rör sig ordentligt, kolla även efter en kant på insidan av skivan som backarna kan skrapa emot, fila i så fall ner kanten med en fil eller vinkelslip, vilket du tycker är lättast!
andreas88 skrev:Hej jobbigt det där. lät det nåt liknande innan du bytte wire? är du säker på att expandern rör sig ordentligt inne i trumman? alltså den där du fäster wiren som sitter mellan backarna? den kan vara lite rostig så att backarna inte släpper ordentligt, dom kanske ligger emot trumman lite? och därmed skrapar när hjulet snurrar. plocka loss skivan igen och kolla så att den rör sig ordentligt, kolla även efter en kant på insidan av skivan som backarna kan skrapa emot, fila i så fall ner kanten med en fil eller vinkelslip, vilket du tycker är lättast!
Hade inget sådant missljud innan vajern gick av, och inte heller under den tiden jag kört me vajern av.
Jag tyckte att expandern mådde bra och rörde sig som den skulle, men man är ju lite osäker på "hur" den ska röra sig när man inte hållt på med det förut.
Får nog plocka bort det igen och slipa ner som du skrev, finns det nåt "riktmärke" på hur backarna ska sitta?
Känns lite sisådär att smörja me nåt runt backarna (tänkte på förlorad verkan), eller?

P.s Har haft "hjälp" utav Haynes, så sannolikheten är stor att jag gjort nåt galet oxå

Tack för snabbt svar!
då har det alltså uppkommit efter bytet av wiren, hade du loss backarna när du bytte wiren? var ett tag sen jag bytte backar, men jag har för mig att dom bara kan sitta åt ett håll. nån annan kan säkert svara på det? när det gäller expandern så ska den gå helt i botten så att säga, alltså du ska kunna fälla ihop den helt och hållet så att backarna ligger emot en klack som sitter överst, det sticker ut en rektangel lik plåtbit som backarna ska ligga emot helt och hållet när spaken inte är dragen. gör rent expandern ordentligt och ta bort rost från den med en skruvmejsel och lägg på kopparpasta på den så roster den inte fast igen.. gick det lätt att få på skivan efter att du bytt wire?
andreas88 skrev:då har det alltså uppkommit efter bytet av wiren, hade du loss backarna när du bytte wiren? var ett tag sen jag bytte backar, men jag har för mig att dom bara kan sitta åt ett håll. nån annan kan säkert svara på det? när det gäller expandern så ska den gå helt i botten så att säga, alltså du ska kunna fälla ihop den helt och hållet så att backarna ligger emot en klack som sitter överst, det sticker ut en rektangel lik plåtbit som backarna ska ligga emot helt och hållet när spaken inte är dragen. gör rent expandern ordentligt och ta bort rost från den med en skruvmejsel och lägg på kopparpasta på den så roster den inte fast igen.. gick det lätt att få på skivan efter att du bytt wire?
Jo vi tog bort backarna, va enklast för att se hur hela konstruktionen fungerade.
Nu tror ja inte att expandern är felet, men klart att det inte skadar att titta på den o smörja upp.
Ska kolla upp backarna, efter din beskrivning så låter det som att dom är boven.

Ska ner o göra en ljudinspelning, kanske nån kan identifiera det därigenom
nu har jag inte lyssnat - men
* en fjäder kan ha släppt och ligger mot trumman
* beläggen kan separera - alltså bromsmaterialet släpper från metallen och ligger lös i trumman
* bromsskölden kan ha fått en smäll och ligger mot skivan.

oavsett vilket felet är så är det bara att kavla upp armarna och riva isär det igen :-(
/emwtur
det där låter som att bromsskölden ligger emot skivan, plocka loss hjulet och snurra bromsskivan och kolla efter om du ser skölden ligga emot skivan på baksidan. isåfall bara till och böja ut den med en skruvmejsel. jag kan nästan lova att skölden har fått sig en smäll när du plockade loss skivan.
kan vara svårt att se resterna av den :-)
min ena sköld är ca 10 cm rätt över .....
resten har rostat bort - eller den som jag inte bytt iallafall !
/emwtur
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]