Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av knogen
Böt den korta handbromsvajern idag på min bil idag, trodde allt gick galant tills att jag provkörde den.
Har fått nåt missljud i höger bak, låter som en svarv.
Jag har inte bytt nåt i höger bak, för backarna och klossarna samt skivorna såg tillräckligt fräsha ut (iallafall så tyckte min plånbok det).
Ljudet är konstant, både när jag kör framåt samt backar.

Detta kanske är ett vanligt problem som uppstår när man demonterar och monterar?

Om inte, vad kan va troligaste felet?

Kan kanske spela in ljudet senare ikväll om det skulle hjälpa.

Jag är amatörmeck så det sjunger om det, så även nybörjarmissar är välkomna!

Bilen: Volvo 945:GL 93:a
Hej jobbigt det där. lät det nåt liknande innan du bytte wire? är du säker på att expandern rör sig ordentligt inne i trumman? alltså den där du fäster wiren som sitter mellan backarna? den kan vara lite rostig så att backarna inte släpper ordentligt, dom kanske ligger emot trumman lite? och därmed skrapar när hjulet snurrar. plocka loss skivan igen och kolla så att den rör sig ordentligt, kolla även efter en kant på insidan av skivan som backarna kan skrapa emot, fila i så fall ner kanten med en fil eller vinkelslip, vilket du tycker är lättast!
andreas88 skrev:Hej jobbigt det där. lät det nåt liknande innan du bytte wire? är du säker på att expandern rör sig ordentligt inne i trumman? alltså den där du fäster wiren som sitter mellan backarna? den kan vara lite rostig så att backarna inte släpper ordentligt, dom kanske ligger emot trumman lite? och därmed skrapar när hjulet snurrar. plocka loss skivan igen och kolla så att den rör sig ordentligt, kolla även efter en kant på insidan av skivan som backarna kan skrapa emot, fila i så fall ner kanten med en fil eller vinkelslip, vilket du tycker är lättast!