Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jockemustafa
Har suttit i flera timmar och kollar runt.
Sökt en del men inte hittat någonting som svarar exakt på min fråga.

Sitter och vill kunna koppla laptopen till bilen (kanske mest på skoj)
Har en 940 -92 och har inte OBD-2 kontakt.
Vet att när jag var mindre så kopplade verkstaden en laptop till morsans 940 och fick ut massa skön data. Undrar isåfall VAR i bilen dom gjorde detta.

Och är det en omöjlighet att använda Vadis utan VCT2000?

Vad kan jag isåfall använda för annan programvara och interface till den gamla rishögen?

Förstått det som att vadisdiskussionen är känsligt men sålänge vi skippar "var kan jag ladda ner" snacket så ska det väl vara lugnt.

Pengarna börjar brännas i fickan och måste köpa NÅGONTING vettigt före allt är slut. Därför tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Sparkz
Till systemtestern (Volvos felsökningsinstrument för OBD 96-98) finns det en adapter för det gamla diagnosuttaget i motorrummet. Men det det gör i stort sett bara att man får ut koderna i klartext i stället för att trycka på knappen och räkna blinkningar. Annars finns det inget i en gammal 940 som vill prata med en dator.
av jockemustafa
nja morsans bil va en -94 tror jag, men då va det väl som sparkz säger, att dom kopplade in en adapter.

Men frågan är då, använder dom aldrig vadis till bilar äldre än -96?
Då försvinner väl lite av vitsen med Vadis? Kolla ihopsättning osv är väl inte direkt aktuellt kan jag tycka.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fram till 98 är det systemtestern som gäller. Det är en handhållen felkodsläsare där man får felkoderna i en liten display. Från 96 med OBD-uttag kan man titta på insignaler till styrenheter och lite annat också.
Från 99 gäller VIDA (Som ersatte Vadis för några år sen)
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]