Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pimse
Har sedan i våras drabbats av att motorvarningslampan tänds och motorn inte går att få upp i varv från tomgång och att den till slut stannar.
Cirka fyra gånger i veckan har det hänt.
Koden 1 - 2 - 1 tyder ju på att signal från LMM saknas, men idag höll jag på och mätte upp anslutningen vid LMM enligt anvisningar från detta forum.
Jag fick 1,4 V på anslutning tre med tändning påslagen, startade sedan motorn mätte på samma stift och fick 2.3 V och spänningen steg med ökande varvtal.
Dock gick inte motorn bra på tomgången så jag kollade in på instrumentet. Motorvarningslampan lös trots att jag hade rätt spänning från LMM.

Finns det fler fel som ger 1 - 2 - 1 ?

Per
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vilket nummer är det på LMM?

Kollade du effektjorden (klämma 1 på kabel-kontakten)? Ska vara 0 ohm mellan klämma 1 och jord med kontakten urdragen och tändningen av!

Vrid på tändningen och mät spänningen mellan klämma 5 på kabel-kontakten och jord. Här ska du ha batterispänning!

Har du testat att nolla adaptionerna (ta ur säkring #1 en stund)? Gör annars det å se om felkoden återkommer!
av pimse
Tack för svaret!

LMM har nummer 0280 212 016 och under 3 517 020

0 ohm är det mellan klämma 1 och jord.

11,9 V ligger det på klämma 5 och jord

Jag har släckt lampan varje gång den har tänts genom att rycka säkring 1 eller lyft minuskabeln på batteriet.
Lampan har tänts igen, men inte med någon regelbundenhet.

Jag har provat med en annan LMM med samma nummer men från en 240, men fått samma resultat. Det verkar inte som om det är fel på LMM, troligare något intermittent kabelfel. Men isåfall var?
Kontaktstycket på styrdonet sittandes på höger stolpe har jag haft loss, det ser fint ut och är rent från oxid.

Per
av pimse
När jag senast skrev i denna tråd hade jag mätt upp LMM med godkända värden och även testat med en annan LMM, men fått samma fel ändå.

Utöver ovanstående öppnade jag de två reläerna som sitter på expansionskärlet och lödde om dem.

Sedan dess har lambdalampan varit släckt!
Skulle felaktiga relän verkligen kunna sätta felkod 1-2-1?

Får se om lampan håller sig släckt i fortsättningen....

Per
av pimse
Jag har använt bilen i ca två år sen jag skrev om den senast här på forumet. Den har mestadels gått bra, men krånglat en period varje år. Just nu krånglar den intensivt.
Det som händer är att motorvarningslampan tänds och motorn svarar inte på gas. Den klarar cirka femtonhundra varv/min, men gasar jag mer tvärdör den. Att döma av lukten får den för fet blandning också. Ibland går den som den ska efter några mil, någon gång har den repat sig efter bara någon kilometer.
Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall.

När den går bra och är varmkörd kan jag ta bort kontakten från LMM. Lampan tänds då men motorn svarar på gas, dock är den lite orolig.
När den går bra och är varmkörd kan jag ta bort kontakten från spjällaxelgivaren. Motorn svarar fortfarande på gas om än lite fördröjning.

Jag tror det är glappkontakt någonstans.

Finns det någon skarvkontakt mellan styrenheten och komponenterna i motorrummet?

Något vanligt ställe där kabelhärvan blir skavd eller skadad på annat sätt?

Tack på förhand!

Per
Användarvisningsbild
av erikn
Ställ den frågan eller sök på etanol.nu. Vet att torbjörn har beskrivit just liknande fel och var på kabelstammen det brukar bli fel.
av slidnert
Hade samma fel kod och liknande problem nyligen på min förre 740 som du skrev att du hade för 2 år sen. Jag hittade aldrig felet men bilen gick fin-fint efter att jag drog ut styrenheten för bränslet och satte tillbaka den. Värt och prova iaf.

MVH
Johan
av pimse
Tack för svaren!

erikn: Jag antar att du tänker på tråden " 740 dör vid gaspådrag"?

slidnert: Var det styrenheten som sitter på höger framstolpe du kopplade loss och satte tillbaka?

Per
av slidnert
Jajjemen, det var den. Vågar inte garantera något men det fungerade på min förra 740.
Värde på på min V60

Precis som Lövet skrev. skroten? verkligen in[…]

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]