Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hylman
Jag är ganska nybliven 740-ägare och håller på att försöka fixa lite småfel. Men det tar stopp när jag inte lyckas dra ut elcentralen bakom askkoppen så att jag kan kolla ett relä. Jag har tryckt in clipsen på sidorna och kan dra ut den någon centimeter, men det ser ut som att reläerna tar i facket ovanför samtidigt som själva centralen tar emot i framkant.
Jag vet inte om kan kan få ut de andra facken heller utan att ha de där specialverktygen för att dra ut stereon, det verkar som att man måste ha ut den för att få loss alla fack, även det ovanför stereon med fläktreglagen?
Användarvisningsbild
av rampitsch
Om den tar i vid ovankanten kan du skruva loss det facket som sitter under stereon. Finns skruvar vid cigg-uttaget, bara att ta bort plastbiten som sitter framför. DÅ kanske du får rum att pilla ut centralen.

Lycka till

//Rampitsch
Användarvisningsbild
av emwtur
Hylman skrev:Aha, det ska jag testa ikväll!

Men visst är det meningen att man ska kunna dra ut centralen och byta relän utan att behöva montera ner facket ovanför?
du kan inte få ut centralen utan att demontera cigarretttändaren - inte utan att plocka ur reläna - och det förtar ju lite grejjen .
Å andra sidan ; om du tar bort cigarrettändaren och det facket , så kommer du åt elcentralen så du kan byta relän utan att dra ut den !
( jag har aldrig dragit ut min )

Pilla loss ramen runt tändaren (fyrkantig) - under den sitter två krysspårsskruvar - en rakt in och en snett uppåt vänster, lossa dom och dra ut hela facket - passa kablarna till tändaren bara !
/emwtur
av Hylman
Ja men då har jag ju svurit helt i onödan bara för att jag inte pallade kolla upp hur det skulle vara först. Fel ordning att göra saker i, att man aldrig lär sig! Jag som trodde den gick att dra ut till växelspaken. Skulle ju varit så smidigt :-)
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]