Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Någon som kan komma med nått bra angående min rubrik. Har precis fått kamremmen bytt på min 740 16v och fick då balansaxelremmen borttagen och upplever nu att det låter betydligt mer från motorrummet, ett råare ljud än vad som var med balansaxelremmen. Och i detta fall innebär det att det dånar/låter mer i själva bilen. Kan detta stämma eller är det bara ren inbillning?
Tack för responsen. Jag pratade med mekanikern jag anlitat och har bett om att få en ny balansaxelrem monterad. Känslan av resultatet utan remmen har gjort mej minst sagt oglad... Det var ett betydligt mjukare ljud med den.
Tycker dock att det märktes mindre på låga varv och betydligt mer när varvtalet överstiger 2500. Jag vet att det är en bil som låter mer ändå som det är, inte direkt en V40 eller V70 eller nått annat nyare, men jag upplever ett markant skillnad. Kan kanske variera från 16v till 16v.

När det gäller kamrem och balansaxelrem så undrar jag om det inte är så att byter man de med god intervall (säg 4-5000 mil eller vart 4:e-5:e år) så minskar risken att endera ska gå av? Jag kör i mesta fall 1000 mil per år. Sedan tidigare ägare har det nu gått ca 6000 mil sedan kamrem och balansaxelrem blev bytta. De såg ut att vara i fint skick. Bytet gjorde jag för att minimera risken för haveri. Att det inte blev någon ny balansaxelrem gjordes på inrådan av mekanikern (som för övrigt till vardags jobbar på Volvo-verkstad) och som även sa att jag inte skulle märka någon skillnad, vilket jag nu ändå gjorde och som ska åtgärdas.
Svårt att säga om den blev nått speciellt piggare. Just nu har jag fastnat rent känslomässigt (har ingen större lust att ens sätta mej i bilen för tillfället) på oljudet som blev på min 16v utan remmen.
Kanske att den kändes en liten gnutta mer lättvarvad. Typ. Ska kolla upp det där med oljepumpsbulten. Tack för tipset.
Läckage koppling v70 II

Tack för svar, är just den frågan […]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]