Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ja, det verkar vara sant!
Ni som har en 740 eller 760 och saknar diagnosuttaget kan också få fram felkoder. Läs här för att se hur det går till. Längst ner på sidan.

Jag tänkte att: Det kan inte vara sant, så jag gick ner och kollade i min 88as GLE med B230 E-motor. Men tamejfan, om det inte sitter ett diagnosuttag där! :lol:

Bild
Den lilla inringade grejen är det. (Ursäkta ett väldigt skitigt motorrum.)

Bild
Närmare bild.

Detta är alltså ett tvåpoligt kontaktstycke. I ena polen sitter det två rosa kablar. Jag TROR att detta är tillslaget på startmotorn. Alltså, koppla plus där så snurrar startmotorn igång. Bra om man ska göra kompprov och man är själv. Men jag kan inte garantera att det är så. I den andra polen är den gul/röda kabel som det står om i texten på sidan jag länkade till.

Detta är då bara för att felsöka tändsystemet. Och det finns bara på bilar med EZ-K-tändning. Men det är i stort sett alla motorer utom B230 A-motorn.

Jag har inte provat detta själv eftersom bilen är avställd, och detta kräver en mindre provkörning. Sen måste man bygga ihop den där test-dioden också.

Men det är ju fritt fram för vem som hellst att prova, men på egen risk. :-)-)

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]