Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chris
Hej Forum!

För några år sedan hade jag problem med slavcylindern till kopplingen. Jag valde då att köpa en begagnad slavcylinder på skroten (kostade ca 500:- ). Min kompis som är bilmek bytte den åt mig. Han berättade att det vanligaste problemet med slavcylindrar är att det kommer skräp i dem, så att tätningen börjar läcka. (Mao så hade jag nog då klarat mig med att rengöra min gamla slavcylinder den gången,,!?). Jag kommer ihåg att han rengjorde cylindern mha bromsrengöringsvätska, innan han monterade den på bilen.

Nu har emellertid problemet återuppstått. Jag är tvungen att fylla på bromsvätska ganska ofta (ca 1 gång per månad). Jag är hyfsat säker på att det är slavcylindern som läcker. Rengöringen som min kompis gjorde, höll med andra ord i några år innan jag fick samma fel igen. Vad göra nu? Jag är inne på att rengöra slavcylindern igen. Nya tätninger kanske inte heller är fel? Volvo skall tydligen ha ca 250:- för en reparations-sats till slavcylindern. Jag tyckte det var lite mycket, så jag undrar om jag verkligen behöver köpa en reparations-sats eller om det kan tänkas räcka med en rengöring? Några synpunkter?

Tack på förhand!
När jag har bråkat med slavcylindrar och dylikt, har jag alltid bytt packningar. Du får kika in i cylindern och se hur det ser ut,är det väldigt repigt hjälper det inte med att bara byta gummin utan du får försöka att hona kopplingscylindern med typ sådana brynstenar som är fjäderbelastade och som man kopplar till en borrmaskin. Eller prova om det går med original stålull. :)
Hemulen skrev:När jag har bråkat med slavcylindrar och dylikt, har jag alltid bytt packningar.
Jomenvisst, en repsats var en god investering för det visade sig att tätningen var helt slut. Ca 1 cm av tätningen hade helt tappat spnsten.
dalldall skrev:lyft på damasken, läcker det inte där så finns läckan nån annanstans!
Hela min slavcylinder dröp av bromsvätska. Ingen tvekan om att det är ett läckage, med andra ord. :)
Hej igen!

Dags för en sista uppdatering. Slavcylindern är nu renoverad och fungerar problemfritt. Under resans gång har jag lärt mig några saker som jag tänkte dela med mig av.

1) Tydligen finns det slavcylindrar av två olika cylinderdiametrar : En grövre och en mindre. På min bilsatt det "felaktigt" den grövre cylindern. Jag tror själv att den grövre varianten är "turbo-varianten". Denna skillnad är kanske bra att känna till på förhand innan man börjar sitt arbete. Som tur var så fick jag byta den felaktiga rep-satsen på Volvo. Tack!

2) Rep-satsen för den mindre slavcylindern består av tre delar: Kolv, Kolv-tätning och Damask. Denna kostar ca 285:- för en volvo-anställd.

Rep-satsen för den större slavcylindern består å andra sidan av enbart två delar: Kolv-tätning och Damask. Den del som jag själv anser vara dyrast (själva kolven) saknas därmed på den ena satsen men priset är enbart 10:- lägre (ca 275:- för Volvo-anställd). Prisskillnaden borde vara större, tycker jag. Skärpning, Volvo!

3) Min kompis teori om att kolvtätningen ofta tappar sin funktion pga att smuts lägger sig mellan kolv-tätning och cylindervägg, tror jag säkert stämmer. Varifrån kommer då denna smuts. Själv tror jag att det är tryckstången (som sitter under damsken) som med tiden drabbas av ytrost. Innanför damsken bildas säkert en del kondensvatten. Vad har jag gjort åt detta? Jo, i brist på annan så lade jag på ett rejält lager fett på stången. (efter att ha rengjort den med en scotch-brite-rondell först). Håller ni med mig?

4) Polarn tyckte att det kunde vara en bra idé att lägga på lite bromcylinderfett på kolv-tätningen. Det tyckte jag med. Biltema säljer en liten tub för 20:-.

5) När min mek-polare gjorde rent HELA slavcylindern (även utsidan) med Bromsrengöring så försvann fettlagret på utsidan av slavcylindern. Detta gjorde att den nu har ärgat fast i svänghjulskåpan/växellådshuset!!!!! :evil: Inte kul, tycker jag. Själv försökte jag värma loss den mha en gasol-låga men jag misslyckades. Förmodligen behöver man en riktig gassvetssutrustning för att få tillräckligt med värme. Suck!

Hoppas att någon tycker att det jag skrivit är intressant. ;-//
chris skrev: 1) Tydligen finns det slavcylindrar av två olika cylinderdiametrar : En grövre och en mindre. På min bilsatt det "felaktigt" den grövre cylindern. Jag tror själv att den grövre varianten är "turbo-varianten". Denna skillnad är kanske bra att känna till på förhand innan man börjar sitt arbete. Som tur var så fick jag byta den felaktiga rep-satsen på Volvo. Tack!
diametern på slavcylindern är kopplat till diametern på huvudcylindern samt kraften/slaglängden.
en grövre diameter kanske kan vara kopplat till en kraftigare solfjäder på turbo/ 6 cyl eller annan diameter på huvudcylindern
chris skrev: 2) Rep-satsen för den mindre slavcylindern består av tre delar: Kolv, Kolv-tätning och Damask. Denna kostar ca 285:- för en volvo-anställd.

Rep-satsen för den större slavcylindern består å andra sidan av enbart två delar: Kolv-tätning och Damask. Den del som jag själv anser vara dyrast (själva kolven) saknas därmed på den ena satsen men priset är enbart 10:- lägre (ca 275:- för Volvo-anställd). Prisskillnaden borde vara större, tycker jag. Skärpning, Volvo!
tillgång och efterfrågan !
avgassystemet till turbo kostar dubbelt så mycket - skillnaden ? - 1/4 " grövre rör !
chris skrev: 3) Min kompis teori om att kolvtätningen ofta tappar sin funktion pga att smuts lägger sig mellan kolv-tätning och cylindervägg, tror jag säkert stämmer. Varifrån kommer då denna smuts. Själv tror jag att det är tryckstången (som sitter under damsken) som med tiden drabbas av ytrost. Innanför damsken bildas säkert en del kondensvatten. Vad har jag gjort åt detta? Jo, i brist på annan så lade jag på ett rejält lager fett på stången. (efter att ha rengjort den med en scotch-brite-rondell först). Håller ni med mig?
Skulle påstå att det första som sker är att det bildas porer i godset på cylindern ( rost ) - dessa sliter sönder packningen snabbt
att byta bromsvätska regelbundet och att använda en bromsvätska som inte suger vatten är bra tips!
Varning för fett som får gummit att svälla (inget petroleumbaserat fett - vaselin eller bromsfett är nog bättre) -
chris skrev:
4) Polarn tyckte att det kunde vara en bra idé att lägga på lite bromcylinderfett på kolv-tätningen. Det tyckte jag med. Biltema säljer en liten tub för 20:-.

5) När min mek-polare gjorde rent HELA slavcylindern (även utsidan) med Bromsrengöring så försvann fettlagret på utsidan av slavcylindern. Detta gjorde att den nu har ärgat fast i svänghjulskåpan/växellådshuset!!!!! :evil: Inte kul, tycker jag. Själv försökte jag värma loss den mha en gasol-låga men jag misslyckades. Förmodligen behöver man en riktig gassvetssutrustning för att få tillräckligt med värme. Suck!
tänk på att det är aluminium när du värmer med svets !!
chris skrev:
Hoppas att någon tycker att det jag skrivit är intressant. ;-//
klart det är !

/emwtur
emwtur skrev:
chris skrev: 5) När min mek-polare gjorde rent HELA slavcylindern (även utsidan) med Bromsrengöring så försvann fettlagret på utsidan av slavcylindern. Detta gjorde att den nu har ärgat fast i svänghjulskåpan/växellådshuset!!!!! :evil: Inte kul, tycker jag. Själv försökte jag värma loss den mha en gasol-låga men jag misslyckades. Förmodligen behöver man en riktig gassvetssutrustning för att få tillräckligt med värme. Suck!
tänk på att det är aluminium när du värmer med svets !!
Jo, så tänkte jag med, fast jag kanske var överdrivet försiktig? En mycket kunnig mek-polare sade att jag aldrig kan värma så mycket att växellådshuset smälter. Jag förmodar att han menade gasol-låga då...!?
emwtur skrev:
chris skrev: Hoppas att någon tycker att det jag skrivit är intressant. ;-//
klart det är !
Kul att höra! :D Jag får erkänna att jag verkligen gillar den här typen av forum. 8)
så länge man rör lågan och inte värmer på en enda punkt så är det säkert ingen fara.
problemet med aluminium är att man alltid har en oxidhinna på materialet - och aluminiumoxid smälter vid en betydligt högre temperatur än aluminiumen under
- helt plötsligt står man där med en "påse" av oxid - med smält aluminium inuti "påsen" - inget kul alls !
/emwtur

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]