Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av b1817
Min motor läcker olja, det är blött runt oljepåfyllningslocket, plus över motorn generellt, har bytt både lock o packning. Kan det vara så att om det läcker från ventilkåpspackningen att det även blir blött på ovansidan av ventilkåpan? Ska man börja med att byta den? //Nisse
av Volvo_740_GLT
Du får remgöra vevhusventilationen
av b1817
Oljefällan? Är novis på bilmeckeriet... :)

Ok, kollade runt lite på forumet o verkar ha fått en uppfatning om vart den sitter osv, frågan är om man ska köpa en ny innan man kollar upp den, annars kanske jag inte kommer iväg med bilen sen... Är den dyr?
Användarvisningsbild
av emwtur
b1817 skrev:Oljefällan? Är novis på bilmeckeriet... :)

Ok, kollade runt lite på forumet o verkar ha fått en uppfatning om vart den sitter osv, frågan är om man ska köpa en ny innan man kollar upp den, annars kanske jag inte kommer iväg med bilen sen... Är den dyr?

ett generellt tips är att dom flesta reservdels affärer är ganska givmilda med returer,
jag brukar alltid köpa med mig "för mycket" när jag skall meka, även saker som KAN behöva bytas.
behöver man inte byta grejorna så brukar det bara vara att lämna tillbaka och få pengarna tillbaka.

alltså - köp en - behöver du inte byta den så lämna tillbaka den ! - kolla med butiken att det är ok att göra så först !

/emwtur
av Vovlo_Henrik
Kolla flamfällan som sitter på en T-kors vid insuget rätt så långt bak, det går in en stor slang överst och en något mindre under och en liten på sidan... Normalt sett så räcker en rengöring och inga delar behöver bytas :-)-)

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]