Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nemo
Hej på er..
Gjorde en liten vårsevice på bilen (945 LTT) i helgen.
Bytte b la tändstiften från Volvo Original till Bosch Super (Se bild)
Bild

Av någon konstig anledning började bilen gå ryckigt och lite oroligt.
Visserligen är det ju inget jobb att köpa nya stift på Volvo och byta, men frågan är ju varför den börjat gå dåligt för att jag bytte stiften.

I Servicen bytte jag även tändkablar (Volvo Original)

Sen till en fråga till... Vid byte av stift!!, skall man använda kopparpasta eller liknande på gängorna?. Många påstår det, vissa avfärdar det bestämt.
Jag använder mej inte av det...

Nemo
Användarvisningsbild
av Fluffen
Byt tillbaka till de gamla stiften och se om den går bättre.
Vad gäller kopparpasta så spelar det nog ingen större roll. Jag har prövat med lite kopparpasta på gängorna några gånger och visst går de trögt så är det kanske inte fel med lite kopparpasta men det är nog mest en smaksak. :roll:
Du satte tändkablarna rätt?? :???:

Kopparpasta för INTE användas på tändstiften då kopparn bildar en galvanisk korrosion som äter upp aluminiumet i toppen :!:
Du kan använda vanlig olja eller ex aluminiumpasta :wink:
Lätt hänt att tändkablar av dålig kvalité trycks ut ur gummiproppen/höljet och därmed inte ger kontakt med stiften i fördelarlock. Den magiska klicket bör komma när man pluggar in tändkablarna.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du haft ur och kollat stiften igen? Det är lätt gjort att tappa det så det blir hopslaget... Annars tror jag också på problem med tändkablar.
Jag använder alltid kopparfett, eller iaf något slags fett på stiften. Det behöver ju inte vara koppar, vanligt smörjfett går lika bra. Från fabrik är det torrt i gängorna, och på första servicen med tändstiftsbyte (4500/6000 mil) kan det vara riktigt trögt. Fick sätta i en gänginsats på en 850 pga trasig gänga en gång.
Användarvisningsbild
av Nemo
Nu har jag bytt tändkablarna till dom jag hade innan. Dom var det ju inget fel på, förutom att dom var gamla.
Bilen går likadant ändå, så jag skall in till Bilia för att köpa nya stift där.

Det är ju ett lätt jobb att byta stift, men jag tycker det är lika obehagligt varje gång när det kärvar och går trögt.
Införskaffar mej en tub aluminiumpasta också.

Återkommer när stiften är bytta.

Nemo :P

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]