Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 740 GLE 90:a med Jetronic 2.4 vägrar konsekvent att starta. Men med en dusch startgas tänder den omedelbart några varv, och om jag då även möter med gasen startar den fint. Måste upprepa detta mellan 1-3 gånger. Varmkörd eller kall är ingen skillnad. Jag kan stänga av den efter en bra stunds körning, och den vägrar omedelbart starta igen. När den startat går den dock utmärkt, men har ibland ojämn tomgång, och kan även lägga av om den står på tomgång, men det är sällan.

Felkod: mager blandning på lång sikt. Men alltså just vid startögonblicket verkar det som om inte spridarna är med alls. Jag har tryck i bränslerailen till spridarna. Fina gnistor.

Hjälp mig tänka nu: :D
Spänningsfall till spridarna /dålig jordning någonstans när startmotorn går?
Dåligt spridarrelä? (Vore konstigt när den går bra annars)
Spridarna tickar fint när jag kör dem via diagnosboxen.

/Öppen huv
Till att börja med vad är det du tryckt in?? Railen :???: Inte BTR? Kanske något där som inte blev som du tänkt :shock:

Finns mkt att söka om på forumet :wink: Eftersom den startar på startgas så ligger felet troligen på bränslesidan, du kan börja att kolla om det kommer bensin ur returledninger gör det inte det så kan det vara pumprelä eller fel på bränslepumpen du kan även mäta på spridarna där ska du ha spänning och har du inte det så kan det vara spridarrelä, när du sedan kör på startmotorn så ska du ha 200-700mV på spridarna har du inte det är det troligen svänghjulsgivare :???:
Trainman71 skrev: 8<
Spänningsfall till spridarna /dålig jordning någonstans när startmotorn går?
8<
då borde den gå lätt att rulla/dra igång !
/emwtur
Vovlo_Henrik skrev:Till att börja med vad är det du tryckt in?? Railen Inte BTR? Kanske något där som inte blev som du tänkt
Jag menar bara, det är tryck fram till spridarna, från returen kommer bränsle :) Jag har kikat en hel del här på forumet, det har tagit mig från noll till där jag står nu i detta problem. Har lokaliserat spridarreläet på expansionsburken, men jag har TVÅ likadana relän här. :shock: Ett har ledningsfärgerna röd, svart, blågul och rödgrön, detta är reläet i fråga till spridarna tydligen, men det är helkapslat och går ej att öppna för omlödning. Jag ska skifta dem mot varandra och se om det blir någon skillnad. Vad kan relät intill vara till?

Jag har gnista och den tänder ju direkt på startgas, så det är inte svänghjulsgivaren :)

Så i eftermiddag ska multimetern fram :D Bilen står för tillfället dåligt till, så det är inte aktuellt att direkt dra fram den för rullstart.
Japp! Jag skiftade helt enkelt de båda reläerna jag har på expansionsburken, och den startade direkt! :D Det defekta reläet klickade det fint i, men fungerar alltså av någon anledning inte just i startögonblicket... Och frågan är vad det andra reläet har för funktion egentligen? Brukar det inte vara endast ett på exp.burken?

Jaja, nu blir det besikting :D :D
Aha, ja ABS:en slutade funka för tre år sedan då ett givarhjul fram blivit för kexigt, och slutat lämna pulser, så det gör inget att jag "lånade" det reläet. Har hört att det är krångligt att byta detta hjul, sitter väl pressat på navet?

Jag har i alla fall lyckligt provstartat flera gånger idag, och problemet är löst. Det är dock lite svajjig tomgång några sekunder efter varje start, men det beror väl på nåt annat kanske... Bilen passerar 45.000 mil i sommar :D
Trainman71 skrev:Aha, ja ABS:en slutade funka för tre år sedan då ett givarhjul fram blivit för kexigt, och slutat lämna pulser, så det gör inget att jag "lånade" det reläet. Har hört att det är krångligt att byta detta hjul, sitter väl pressat på navet?
om jag inte är helt borta så följer kransen med om du köper nytt hjullager.
"det finns ingen fri lunch" - antingen är det krångligt eller också är det det lätt - men då är delen dyr istället :-(

/emwtur
Demontera navet. Värm loss gamla kransen. Rengör ordentligt.
Värm den nya kransen så faller den praktiskt taget på plats.
Inte specielt svårt, men tar en del tid att demontera hjul o bromsar också.

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]