Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dinus740
hejsan.. går de att sätta manuell spännare på min 740? den har nu automatisk..
passar de rakt av, vet att remarna är olika
av Vovlo_Henrik
Remmen är något längre på de med automatisk spännare, jag är inte säker på detta men finns det hål för att montera den manuella rullen ?? Finns 2 olika gjutningar på B234 block... Har manuell rulle i min men har inget automatisk att jämföra med :???: Hoppas du för svar på nån som har mer koll på infästningen för rullen :wink:
av Dinus740
har bytt topp.. på den nya har de suttigt manuell spännare, så den automatiska passar inte.. men köper jag en manuell spännare så ska de bara vara att sätta dit? eller är övriga rullar också olika?
av Vovlo_Henrik
De sitter på olika ställen, vad har du för årsmodell på motorn? Där den automatiska spännaren sitter så är det istället ett löphjul på de med manuell spännare, den manuella spännaren ska sitta strax ovanför remskivan :wink:

Du borde ha ett skruvhål i nedkant på toppen strax bakom där den automatiska spännaren suttit, har du ett skruvhål där så är det dit löphjulet ska flyttas :-)-)
av Dinus740
ah okej de är en 88.. du har ingen bild på hur de ska se ut med den manuella spännaren då? men resten stämmer med dom andra rullarna då?
av Vovlo_Henrik
Då har du samma årsmodell som min 16v, har tyvärr ingen bild :???: På den motorn du har sitter det en manuell rulle strax ovanför remskivan nu alltså? Då ska det sitta 2 löphjul på toppen, lika stora båda 2 sen är det lika :wink:
av Vovlo_Henrik
Hittade en bild, inte den bästa men bättre än inget :D Vid de röda pilarna ska det sitta löphjul, vid den gula sitter spännrullen :-)-)

Bild
av Dinus740
tack så mycke, löphjulen vid de röda pilarna satt på den nya toppen så dom har ja.. men då är den gula jag måste köpa till då va? manuella spännrullen.. för den rullen ska sitta på blocket då.. hoppas jag har de hålet att sätta rullen i på blocket.. har tittat nu.. sitter 3 löprullar på nu.. ungefär där den gula pilen är så sitter de en löprulle.. ska de sitta en spännrulle där ist?
av Dinus740
ja den remmen till manuell har ja.. tack för alla hjälp.. ska köpa någons stans.. men köper man spännrulle så får man väl bara rullen? eller får man hela spännanordningen? blir väl 2 saker manuell spännare och spännrulle? eller är jag fel ute?

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]