Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mifran
Hej!

Har lite problem med min gamla bil :)

Har den stått under 8 timmar och blivit kall så blir:

1:Motorn startar normalt men dör direkt.
2:Försöker man igen så startar motorn till men dör ännu fortare
3:Försöker man igen så får man mala på startmotorn
4:Nytt försök att hjälpa till med gasen så kan man få igång motorn men bilen låter som en fiskebåt en stund
5:Sedan så går motorn perfekt.

Det kan även bli
1:Motorn staratar
2:Man kör och frikopplar ganska tätt inpå att man kört iväg, då dör motorn.

Har inga felkoder.
Har bytt tändstift. De var lite sotiga och luktade svagt bensin.
Har en flexitune II som är inställd på bensinläge (kör bara på bensin nu)

Känns som felet ofta kommer när det är fuktigt.

Om bilen bara står i någon timme eller två så startar den utan problem.

Var ska man börja leta? Detta felet var vanligt när jag körde på etanol i somras, bilen var svårstartad men när jag gick tillbaka till ren bensin så blev bilen mer svårstartad än med etanol + lite bensin =)

Har haft borta batteri o säkring för ECU.
av Vovlo_Henrik
Misstänker du tändfel så är det en bra ide att ta loss tändspolen från slutsteget, brukar oxidera en hel del vid anslutningarna där :???: Hur är bränsletrycket?? Kan vara bra att kontrollera bränslefilter och bränslepump efter du kört på etanol :-)-)
Användarvisningsbild
av mifran
Bensinpumpen gick sönder ganska kort efter att jag började köra på etanol =) så jag fick det bytt på "Volvo", både filter och pump för ett 1.5 år sedan så det borde ju vara ok. Fast bilen började läcka bensin/etanol i somras men efter att "Volvo" dragigt åt en slangklämma så fungerade det. Kan tilläggas att den började läcka direkt efter första verkstadsbesöket så etanol kanske inte är så bra i gamla bilar men kul o prova =)

Kan för lite olja göra att bilen tjuvstannar?

Har försökt att "rackla" på alla kablar till tändningen, bland annat den in till tändspolen (den fyrkantiga burken).

Har även haft problem med tomgångsmotorn men har bytt den, provade även att byta lufttrycksmätaren vid samma tillfälle.

Ska bli intressant och se om bilen kommer igång imorgon, idag morse var den tjurig men när jag åkte hem nu ikväll i regn o fukt så startade den perfekt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla lödningarna i pumprelät med, låter ju som inte pumpen går när du försöker starta.

(Och Regina är ett bränslesystem, ditt tändsystem heter Rex.)

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??