Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mammalotta
hej! jag har en 740-88 som bara slocknade plösligt igår...
vid koll så var kylarvätskan helt slut fyllde på och den startade igen! :lol:
kan det bero på att kylarvätskan var slut som bilen slocknade
eller ska man felsöka nåt annat!! :roll:
tacksam för svar
av anp
Hur stannade motorn, tvärt eller långsamt som att den gick mer och mer tungt?
Går den bra nu?

Om kylvätskan var helt slut, så är min första tanke att du kört den på kok.
Och att den då stannade p.g.a överhettning vilket brukar innebära motorbyte eller renovering.
Den blir otroligt varm om den nu gick tills den nöp :shock: Bilen blir orkeslös till sist och den går inte som den ska

Min kära mor körde en Amazon 2,5 mil helt tom på vatten tills den skar i ventilstyrningarna så det blev stopp, hämtade bilen på släp. Väl hemma rev av toppen och på med olja på styrningarna och slog lös ventilerna med gummiklubba sen gick bilen igen med nya packningar.

Men du har aluminiumtopp och den kommer vara rejält vind efter en så kraftig varmkörning, kolvringar kan tappa spänsten och till och med smälta ihop med kolven m.m Varmkörning är bland det värsta som kan hända en motor

Ta kompprov och se hur den mår :)
Användarvisningsbild
av emwtur
du säger att vätskan var helt slut .
du menar att den var tomt i burken man fyller på i va ?
hur mycket fyllde du på 1 - 2 liter eller 8 liter ?
fick du någon värme i kupén när det var "tomt" ?

systemet rymmer ca 8 liter - men du ser bara dom "översta" 1,5 literna i expansionskärlet ( burken du fyller på i ) .

Om du kör helt tomt och fortsätter köra så lär du ha känt en "bränd" lukt från motorn,
ingen värme i kupén - tempmätaren i botten.
för att bilen sedan skall stanna av det så måste motorn bli så varm att lagren i motorn börjar "nypa/skära" då låter motorn INTE bra ...
när du sedan häller i vatten i motorn - så har du en effektiv tekokare - det kokar och bubblar som - en... en tekokare.

Jag tror snarare att du har ett av Volvos standard problem med antingen bränslepumps relä som behöver lödas om , eller jordfel för spridarrelät.
Att det råkade inträffa när du hade lite vätska i kylaren - var en tillfällighet !

men du kanske fyllde i 7 liter ?
/emwtur
tror inte att systemet var helt tomt för motorn var inte varmare än normalt!
däremot glömde jag säga att alla lampor började lysa innan den tvärdog tvärt! :x
den var helt pigg alldeles innan den stannade.....
Användarvisningsbild
av emwtur
mammalotta skrev:tror inte att systemet var helt tomt för motorn var inte varmare än normalt!
däremot glömde jag säga att alla lampor började lysa innan den tvärdog tvärt! :x
den var helt pigg alldeles innan den stannade.....
snarare ett sporadiskt elfel då !
det kan vara mycket - men du skall nog inte oroa dig för några större mekaniska fel på motor för att du kört med för lite kylarvätska !

/emwtur
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..