Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
Har haft ett problem med min volvo 745 -91

Vattnet försvinner ur systemet det tarnågon vecka efter jag fyllt på det.

Jag har kollat men ser inget på någon slang eller vid kylaren, det jag funderar på är om det kan hänga i hopp med vatten pumpen? den har suttit på mer än 15000 mil (ja jag vet men jag ska byta den)

Har även kollat så att det inte går ner i oljan

Hoppas på svar
Användarvisningsbild
av emwtur
populära ställen där vatten kan dyka upp:
kupegolvet (kupéelementet)
automatlådan - om du har så kan det läcka i kylaren.
avgasröret - om topplockspackningen gått

För övrigt :
Varför skulle man byta en vattenpump som är hel - även om den gått 15000 mil ?
/emwtur
Användarvisningsbild
av Rookkeer
emwtur skrev:populära ställen där vatten kan dyka upp:
kupegolvet (kupéelementet) Ska kolla ddet.
automatlådan - om du har så kan det läcka i kylaren. har manuell
avgasröret - om topplockspackningen gått då borde det ha kommit i oljan eller behöver det inte göra det.

För övrigt :
Varför skulle man byta en vattenpump som är hel - även om den gått 15000 mil ? för den ska bytas vart 7500mil och hur veet man att den är paj?
/emwtur
av rickard84
vattenpumparna brukar börja läcka i axeln. man ser ju på en gång om det börjat rinna glykol på den, särskillt när det försvinner såpass mkt vatten som det gör.
när det läcker såpass lite, är det liten risk att det gått sönder mot en oljekanal, men man kan ju klart kolla oljan å se/lukta på vattnet så det inte finns olje eller bensinrester i det. Då är troligtvis topplockspackningen trasig
Användarvisningsbild
av timor
Nyss haft problem med detta, i mitt fall var det topplockspackingen som hade gått. Kolla expansionskärlet om det luktar avgaser / bensis även om det är extra tryck i systemet. Eller Oljan om den är "färgad" (typ latte färgad). Då kan det vara topplockspackningen.

Se till att plana toppen vid byte.

Hoppas du hittar felet. :shock:

(när detta skrev så hade några (BE) gått ner i systemet)
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Tack för alla svar men jag har antagligen hittat prblemet, det är aå att pckningen till vaten pumpen är i delar och sopslut så det blir en ny pump och packning kostar typ bara 260kr så.

Tack igen

Det var en svart olja jag hade och det luktar ingen men det är med största sanorlikhet att det är packningen som gör det efter som det tar typ 14 dagar innan det är dags att fylla på

/Rookkeer
Användarvisningsbild
av Rookkeer
emwtur skrev:gott att höra :lol: !
allt annat hade varit värre !

/emwtur
japp som att den trycker ut olja så det kommer i luftburken
Användarvisningsbild
av Rookkeer
emwtur skrev:överamitiös vevhusventilation !
/emwtur
Slangen mellan oljefällan och oljepumpen är igen satt därför gör den så ska fixa det men jag har inte orkat

menn det blir till att göra det snart gör det i samband med kopplings byte
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]