Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av svarten88
Ja som sagt min trippmätare som sitter i en 745-88,krånglar från och till med glapp som följd,nån som har nån idé om hur man kan fixa det utan att behöva byta hela instrument panelen.? :(
av svarten88
Ok,ja hastighets mätaren samt resten av alla instrument fungerar förutom soppamätaren och nu trippen då som går från och till,har en annan aning att det kanske kan vara panelen som behöver bytas?.
Användarvisningsbild
av emwtur
Om hastighetsmätaren fungerar normalt så är det inget fel i vare sig bakaxel eller kablage .
Du säger "Trippmätare" - det finns ju två räkneverk. en "Så långt har bilen gått" räknare och en "som går att nollställa"
Om båda har stannat så har du antagligen ett fel i mätarens mekanik som kan vara struligt att hitta - om BARA den "som går att nollställa" har stannat så kan det vara just själva nollställningen som hoppat ur - det kan då vara ganska lätt att fixa - för knappen till nollställning verkar fungera annars ?

/emwtur
av svarten88
Ja det är nog till 90% panelen som är defekt,eftersom när jag nollar trippen så räknar den några få kilometer sen så stannar den,så slår man på panelen lite så kan den komma igång igen.
Användarvisningsbild
av emwtur
ta loss instrumentpanelen, och gör rent tripmätarhjulen försiktigt.
Låter som om det ligger något därinne som hindrar kugghjulen att gå runt.
/emwtur
Användarvisningsbild
av Anders E
Har sett ett par gånger att axeln som siffrorna sitter på lossar i sitt fäste
och då får kuggarna ingen kontakt.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Anders E skrev:Har sett ett par gånger att axeln som siffrorna sitter på lossar i sitt fäste
och då får kuggarna ingen kontakt.
Hände samma sak i min när jag skulle nolla trippen efter tankning. Rasade ihop innanför haha.
Bara att leta upp en ny för 2-300 hundralappar på blocket eller närmsta bildemontering.
Angående mätarställningen kan du ju notera den gamla samt den nya mätarställningen eller ställa fram/bak den nya genom att öppna upp det:D
Användarvisningsbild
av emwtur
Rökmåln skrev:Hände samma sak i min när jag skulle nolla trippen efter tankning. Rasade ihop innanför haha.
Bara att leta upp en ny för 2-300 hundralappar på blocket eller närmsta bildemontering.
om nollknappen trillar in så går det fixa för en femma och lite jobb.

/emwtur
Användarvisningsbild
av Rökmåln
emwtur skrev:
Rökmåln skrev:Hände samma sak i min när jag skulle nolla trippen efter tankning. Rasade ihop innanför haha.
om nollknappen trillar in så går det fixa för en femma och lite jobb.

/emwtur
Då kan du ju passa på att förklara hur..
Köpa en tidig XC90?

Är det mycket barnsjukdomar första &ar[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]