Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av achilleos
Funderar på att köpa en 745:a men det som gör mig lite tveksam är bränslekostnaderna. Kommer man under litern vid blandad körning? Vilken modell/motor skall man satsa på?

Varför ska man köpa en 745:a och inte en japanare, typ Toyota Camry eller dyl? Övertyga mig! :D
Användarvisningsbild
av Ramon
achilleos skrev:Funderar på att köpa en 745:a men det som gör mig lite tveksam är bränslekostnaderna. Kommer man under litern vid blandad körning? Vilken modell/motor skall man satsa på?

Varför ska man köpa en 745:a och inte en japanare, typ Toyota Camry eller dyl? Övertyga mig! :D
Hej och välkommen till forumet achilleos :lol:

Ja, du kan komma under litern vid blandad körning, men detta beror på en del saker såsom hur tung din gasfot är, hur pass mkt av denna blandade körning som är landsvägskörning, vilket bränsle du kör med, hur mkt last du har, skicket på motorn, hur långt den rullat osv. Men det går och är inte så svårt ifall motorn är i bra skick...

En sak som väldigt många glömmer är tyvärr att de stirrar sig blinda på bränslekostnaderna... Det är inte bränslet i en bil som kostar mest, det är bl.a. Försäkring och reparation/underhåll.

Visst, en Volvo (då syftar jag på lite äldre modeller) kanske dricker lite mer än t.ex. En Toyota lr dyl, MEN det finns mkt fler reservdelar att hitta till en 745:a (import från utlandet räknas inte), dessa delar är billigare än till japanska bilar över lag. 700/900-serien är väldigt lättmekade och stabila. Dessa röda motorer håller nästan hur länge som helst om de är rätt skötta. Så ägandekostnaderna blir inte så höga på en 745:a då själva underhållet/reparationerna är förhållandevis billiga. 700/900-serien är riktiga slitvargar. Sen så är det lättare att sälja en 745:a än en Toyota Camry. 700/900-serien är dessutom billiga i inköp.

Sen så brukar japanska bilar (inte alla, men de "billigare") ha dålig plåt och rostskydd på bilarna, inte så bra i Sverige då vi har ett sånt här klimat. De brukar heller inte ha samma krocksäkerhet som en Volvo.

Man ska inte stirra sig blind på krocktestresultat heller (från t.ex. EURO NCAP) då det inte betyder att en bil som fått bättre resultat än en Volvo, är krocksäkrare... Man kan "fuska" med dessa krocktestresultat, bl.a. På så vis att man bygger en bil som skall få bra värden i testen. I ett krocktest så krockas bilarna i vissa hastigheter och ur vissa vinklar, MEN det framgår inte hur säker bilen är ifall de krockas i andra hastigheter samt vinklar. Dessutom är det ganska få biltillverkare som har ett eget krocksäkerhetscenter, som Volvo har!

Tittar man på hemsidan jag länkar till nedan, så ser man att i princip samtliga Volvo-bilarna ligger bra till, dvs. långt över medelbilen (längst till höger på deras "måttband" eller vad man ska säga), dvs. Väldigt hög krocksäkerhet... 400-serien har inte fått så bra, men det är ju knappt en Volvo... På sidan ser man en annan intressant sak, hur säker bilen vart i verkliga olyckor, Volvo ligger väldigt bra till där med.

Vilken motor man skall satsa på beror lite på vad du vill ha ut av din bil/motor? Skall bilen användas som en pendlarbil? Vill du ha lite krut under huven? Ska den dra så lite som möjligt men samtidigt vara rolig att köra? Beror på vad man vill...

Kika på nedanstående sida, står en hel del nyttigt om bilar:
http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Så du ska definitivt välja en 745:a framför en jappsare, det är iaf vad jag tycker och jag vet att många håller med mig...

I vilket fall som helst, lycka till med bilvalet :wink:
av achilleos
Tack för ett bra svar!

Några funderingar då...

Vad menar du med "röda motorer"? Att de är byggda i socialkommunistiska Sverige eller? :wink:

Det jag skall ha denna bil till är väl mest som trygg vardagsbil. Den skall väl vara hyffsat pigg, men jag vill inte ha turbo och en massa grejer som kan rasa. Om man jämför med BMW:s 5-serie som jag kan lite bättre så skulle man kunna säga att jag vill ha en 520/525. Inte den mest snikiga (518) men det behöver inte heller vara nån jätteprestanda (540). Dessutom är det mest sambon som kommer köra denna bilen så det är inte så viktigt med motor :lol:

Alternativen är Toyota Camry, Mazda 626, Opel Omega, Vectra. Eventuellt Audi A4/A6 eller BMW 5-serie, men då det som sagt mest är sambon som skall köra så är det nog att kasta pengar i sjön med en tysk premiumbil...hehe. Bättre att jag får mer pengar över till en rolig sommarleksak!
Användarvisningsbild
av Ramon
achilleos skrev:Tack för ett bra svar!

Några funderingar då...

Vad menar du med "röda motorer"? Att de är byggda i socialkommunistiska Sverige eller? :wink:

Det jag skall ha denna bil till är väl mest som trygg vardagsbil. Den skall väl vara hyffsat pigg, men jag vill inte ha turbo och en massa grejer som kan rasa. Om man jämför med BMW:s 5-serie som jag kan lite bättre så skulle man kunna säga att jag vill ha en 520/525. Inte den mest snikiga (518) men det behöver inte heller vara nån jätteprestanda (540). Dessutom är det mest sambon som kommer köra denna bilen så det är inte så viktigt med motor :lol:

Alternativen är Toyota Camry, Mazda 626, Opel Omega, Vectra. Eventuellt Audi A4/A6 eller BMW 5-serie, men då det som sagt mest är sambon som skall köra så är det nog att kasta pengar i sjön med en tysk premiumbil...hehe. Bättre att jag får mer pengar över till en rolig sommarleksak!
Volvo's gjutjärnsmotorer kallas för "röda motorer" (de har ett rödmålat block). De nyare lättmetallsblocken kallas för vita motorer...

Angående val av motor till 745:an så måste jag be att få återkomma lite senare, på eftermiddagen någon gång, för jag måste kila iväg till skolan nu och jag har en del att skriva om motorval, så jag återkommer som sagt...
Användarvisningsbild
av Ramon
Du ville inte ha turbopuffra, men ändå en pigg motor... Då finns följande alternativ (som jag rekommenderar),

B230F
116hk/5400rpm
183Nm
M-kamaxel
Elektronisk bränsleinsprutning

B230E
131hk/5500rpm
190Nm
V-kamaxel
Mekanisk bränsleinsprutning

B230FB
131hk/5500rpm
185Nm
VX3-kamaxel (vass orig.kam, väldigt bra)
Elektronisk bränsleinsprutning

Växellåda:

M46: Manuell 4 växlad med överväxel (lägger i den femte växeln med en knapp på växelspaksknoppen)
M47: Mekanisk 5 växlad manuell
AW70: Automat
AW71: Automat

Kan tyvärr inte skillnaderna på de båda automatlådorna :oops:

Så jag rekommenderar antingen en B230E eller en B230FB motor, de är "pigga" och bra. F-motorn är inte tokig den heller, men lite slöare. Kan nämnas att B230FB:n är lite ovanlig i Sverige, varav den inte alltid är så lätt att få tag på...

Växellåda beror ju lite på ifall det skall vara en manuell eller en automat? Skillnaderna mellan de båda automatlådorna vet jag som sagt tyvärr inte... M47:an är väl bra, MEN lite klen konstruktion. Är inte så bra ifall man skall dra släp osv. Den brukar ge sig i 5:e växeln, men ifall du inte trimmar bilen mkt/eller inte alls samt inte kör i 5:an, så brukar den hålla länge. Huruvida M46:an har bättre konstruktion vet jag inte...

Hoppas detta hjälpte dig något i alla fall :)
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning

Det finns två olika utföranden av vevax[…]