Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dinus740
Jag har en 740 GLT 16v -88 som jag behöver byta kylarvatten på, för det som jag har nu är så smutsigt. Så nu undrar jag hur man tömmer den på vatten och hur man gör rent den?
Tack på förhand
av folkrace_89
Dinus740 skrev:Jag har en 740 GLT 16v -88 som jag behöver byta kylarvatten på, för det som jag har nu är så smutsigt. Så nu undrar jag hur man tömmer den på vatten och hur man gör rent den?
Tack på förhand
ta lös slagarna de e de lättaste och snabbaste annars ska det finnas avtapnings plug under grenröret om ja inte mins fel
Användarvisningsbild
av Sparkz
Plugg under grenröret tömmer motorn, sen får du ta nedre kylarslangen för att tömma kylet helt. Helst ska du spola ur systemet med, lossa termostathuset och värmeslangarna så du kan spola kyl, motor och värmepaket var för sig. Passa på att byta termostat när den ändå är loss, en ny packning behöver du iaf.
av Raggo
Dinus740 skrev:okej tack så mycke..
är inte så duktig på bilar än, men hur mycke kylvatten rymmer hela systemet då ungefär?.. ska jag bara spola med rent vatten eller?
Står i Haynes bok att kylsystemet rymmer mellan 8,5 liter och 10 liter, beroende på vilken motor/växellåda man har... Jepp bara vanligt vatten behövs när man ska spola
av 760GLE
Hej jo du har nog fått lite svar. tänk på att det är glykolvatten i kylsystemet allså klassas som gift du får inte tömma kylaren i avloppet (brunnar) djur gillar detta men dom kan dö av det :oops: .. töm på en bensin mack.. spola hela systemet med rent vatten tex trädgårdsslangen obs full värme på värme reglaget så spolas även värmepaketet lite lättare. ta av den nedre kylar slangen och den övre ...... glöm ej att fylla på 50%glykol 50% rent vatten blanda i en kanna först det som inte går åt sparar du (blandat och klart). :-)-) mvh Jonny
av tuxedo
Det finns olika typer av glycol och olika legeringar i topplocket på olika bilmodeller.
Har man otur så kan "fel" glycolsort vara aggresivt på vissa topplock.

Därför är det säkrast att använda Volvos orginal kylarvätska.
Och som "760 GJE" skriver, 50% koncentredad glycol och 50% vatten.
Maximalt frostskydd brukar ligga på 60% glyc. och 40% vatten.

Det är en fördel om man har möjlighet att använda destillerat vatten till blandningen.

Om du efterfyller får du inte använda rent vatten, dels så kommer då exp.kärlet att frysa sönder innan det har blandats upp och dels så späder du ju ut hela kylsystemet med ökad frysrisk som följd.

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Äldre glykol var avsedd för gjutjärnsmotorer där även toppen var gjutjärn, denna glykol fräter på aluminium. Du har aluminiumtopp vilket gör att du måste ha glykol som inte angriper aluminium.

Mvh GK

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]