Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har bytt returslangen till behållaren från styrväxeln och sen har en hydraulfirma lödat fast en ny banjokoppling på tryckslangen från pumpen, men nu är problemet att jag får det inte tätt banjokopplingen från tryckslangen är helt tät och inget läck, men däremot så läcker det från returanslutningen det kommer ut emellan kopparbrickan och styrväxeln och emellan kopparbrickan och bulten som man skruvar in i styrväxeln. jag har dratt den med moment som volvo sagt, men det läcker ändå, och vågar inte dra åt hårdare då styrväxeln är i aluminium. satte på grejerna i helgen och då funkade det fint efter första svängen med bilen och inga fläckar eller nåt, men idag har jag sett att det droppar från returanslutningen och behållaren var också tom,som det är nu så blir det oljefläckar efter bilen lite pinsamt!

Har även kollat över dom andra rören på styrväxeln och där rattstången går in samt inuti damaskerna men inget där.

har ni några förslag som jag kan prova med för att få det tätt? måste ju fixa det innan besiktningen.
Finns väl egentligen bara 2 vägar att gå: Bygg bort banjon om möjligt (banjoanslutning är bland det sämsta som finns) med JIC-kopplingar eller nåt i den stilen. Eller så köprt ett gäng brickor och prova och dra åt tills du får det att hålla tätt. Det kan i vissa fall hjälpa om man värmer upp ringar rejält innan man drar åt. Att dra åt banjo med kopparringar är ingen exakt vetenskap, utan man får gå på lite känsla.
Det där med JIC-koppling låter ju rätt vettigt, men hur fungerar det? sen har jag ju redan lagt över 1000 lappen på att fixa det, så nu har jag inte så gott om pengar just nu, men kan ju testa med fler brickor, hur menar du med att värma brickorna? ska jag värma dom med gassvets och sen dra ihop det? om jag värmer ringarna så bör dom ju kunna forma sig efter materialet lite bättre eller vad tror du?

jag funderade på att köpa nån plastic padding av nåt slag som kan fästa på aluminium, skulle det fungera?
I hålet där du drar i banjobulten nu så skruvar man i en nippel, sen lär ju slangen få en jic-koppling med, sen drar mnan bara ihop dem. Går ju att köpa sånt löst och sen bara dra en slangklämma av stadig sort runt slangen.
Man kan ju testa att dra dem löst först och sen prova och dra åt lite mer, men har du börjat läka så...
Med värmepistol i första hand, går väl med gasen och man är försiktig, tanken är just att de formar sig litte bättre när de är varma.

Glöm paddingen! Det funkar icke.
skulle det gå och få plats med jic-koppling på styrväxeln då? det är ju jävligt trångt som det är nu med två anslutningar där nu, så jag är tveksam till att det får plats med den typ av koppling. får testa med brickor och värme.

så det skulle inte funka med padding? finns ju en del olika typer som fäster på aluminium och står emot olja och tryck.
Tror inte plastic padding av något slag är en bra ide.
Gå till en rörmokarfirma och handla lin. Det är det som man tätade rör med (förr i tiden åtminstonde). Använder man det rätt (läger på det tunnt och jämnt) så tätar det mestsa. Speciellt ifall det är i gängan det läcker, vilket är svårt att täta med nåt annat.
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.
Hej!

En fråga?
Var det aluminium packning som tätade förut?
Dessa har en förmåga att oxidera bort ”galvaniska strömmar”.
Kan det ha blivet frätskador på styrväxel eftersom du har svårt att få tätt vid förskruvningen.
Använd nya kopparpackningar. Glödga även de nya packningarna ”de blir ännu mjukare” och dra åt ordentligt. Ha lite fingerkänsla med i spelet så som jag har försökt att framhålla vid tidigare inlägg. Momentnyckel i all ära men ibland fungerar muskelkraften bäst.

Lennart 960
Får du läckage med nya kopparbrickor måste det finnas en skada någon av ytorna den tätar mot. Kan gå att fixa med en fin fil, se bara till att den ligger platt på, vingla inte! Hålskruven är svårare att fila, men lätt att byta :wink:
Sen finns det brickor med en gummitätning på insidan, vanligt inom hydraulik så hydraulfirman bör ha såna.
Sen är det vanligt att ytorna på styrväxeln ärgar bort, och då funkar bara en koppling (enl. ovan) som tätar i gängan i stället.
Hej det har suttit kopparbrickor på båda anslutningar innan jag bytte rör, och jag satte dit nya kopparbrickor efter bytet men värmde dom aldrig. får testa med nya brickor och värma dom och sen dra ihop, ska även kila förbi hydraul firman och köpa brickor med gummitätning och testa det, återkommer med svar igen senare..
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]