Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#237323
Har varit och införskaffat nya slangar på Volvo till vevhusventilationen på grund av att den tunna slangen, som går mellan luftnippeln och gasspjällhuset, har spruckit och den grova slangen, som går mellan luftnippeln och luftinloppskanalen, är på väg att spricka. Tänkte i samband med att jag byter slangar passa på att byta ut flamfällan och demontera samt okulärbesiktiga oljeavskiljaren. Visar det sig att oljeavskiljaren är igensatt av gammal olja och beläggningar kommer jag i första hand att försöka rengöra oljeavskiljaren och i andra hand att byta ut den. Med åstundande arbete i åtanke har jag tre frågor:

1. Är oljeavskiljaren endast helgjuten i plast eller finns det andra material i den?
2. Vad är lämpligt att använda som rengöringsmedel för att lösa gammal olja och beläggningar utan att skada oljeavskiljaren?
3. Efterlyser även en detaljerad beskrivning av hur jag skall gå tillväga och vad jag ska tänka på när jag demonterar oljeavskiljaren så att jag inte flyttar returslangen, som går ifrån oljeavskiljaren ner till oljesumpen, ur sitt ursprungsläge med följden att oljesumpen behöver demonteras för att få returslangen på plats igen.
Senast redigerad av 1 Bettan, redigerad totalt 0 gånger.
#237782
1 Helt i plast, lite mellanväggar som en labyrint gör det svårt att göra rent.
2 Bada i kallavfettning, gärna över natten. Blås med tryckluft, peta med skruvmejsel, bromsrengöring, knacka den mot golvet... Kolla priset på en ny, och fundera på vad din tid är värd.
3 lossa skruvarna, lyft lite grann så du ser slangen. Den har en fläns som hindrar den från att ramla ner i blocket, håll emot på den.
#246442
Demonterade samt okulärbesiktigade oljeavskiljaren. Inte igensatt men ändå i behov av rengöring. Badade oljeavskiljaren i några timmar i en blandning av kaustiksoda och diskmedel, vilket löste upp det mesta av gamla rester och avlagringar av olja. Rengjorde därefter oljeavskiljaren så gott det gick med en flaskborste och diskmedel varpå jag blåste den torr med tryckluft. Monterade tillbaka oljeavskiljaren med en ny o-ring och monterade de nya slangarna till vevhusventilationen. Motorn startade fint efter ingreppet och jag har nu en betydligt bättre tomgång. Tack för all information och hjälp!

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]