Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej Var sitter tempgivare på denna bil har hittat en bak på toppen men finns det en till??? Har ej hittat något elschema till denna årsmodell . Tempmätaren har fått för sig att starta från mitten och går sedan uppåt mot rött. Har kollat kablar på den givare bak på toppen och det verkar vara ok dock hoppade kontaktstycket isär och en kabel satt ej i motorn startade ej sedan dess lyser lampan för motorövervakning. Har bara felkod 1-2-3 som ju säger tempgivare.

Vet någon var tempgivarna sitter ?
Elschema till denna modell ?

Mätaren har lite ryck för sig ibland ..... hur styrs den såg på ett schema att det går via motorboxen ?

mvh
Tommie
Senast redigerad av 2 manhasta, redigerad totalt 0 gång.
Hej
Blir lite fundersam med cyl 1 som du säger den givaren jag hittat sitter längst bak mot torpedväggen och det är väl 6:ans cylinder. Är det så att 1 givare går till instrumentet och den som nu skall sitta vid 3:an går till motorstyrningen.
Tar jag bort kablarna på givaren bak på toppen så händer inget med givaren den ställer sig i mitten lik förb...

mvh
Tommie
av anp
manhasta skrev:Hej
Blir lite fundersam med cyl 1 som du säger den givaren jag hittat sitter längst bak mot torpedväggen och det är väl 6:ans cylinder. Är det så att 1 givare går till instrumentet och den som nu skall sitta vid 3:an går till motorstyrningen.
Tar jag bort kablarna på givaren bak på toppen så händer inget med givaren den ställer sig i mitten lik förb...

mvh
Tommie
Som vanligt läser man långsammare än man skriver/svarar...
Oftast gäller frågan 4 cylindriga motorer, och jag ser nu att du i rubriken skrivit 965 och inte 945
Bortse från mitt svammel då :oops:
Precis som anp skriver så svammlar han!! :wink:

Den givare du är på jakt efter sitter på termostathuset! Den givare du redan hittat bakpå toppen är till motorstyrningen.

//David
Hej Tackar då bör jag lättare hitta den tycker jag. Den felkod jag får fram borde då väl komma från den givaren bak på toppen. Kan motorstyrningen ta skada av ett startförsök om den givaren ej var korrekt inkopplad ?? mvh T
Nej det kan den inte! Felkoden borde härstamma från givaren bakpå toppen om det kontaktstycket varit isär. Kika i FAQ på hur du nollar felkoderna! Är samma procedur som på ett LH2.4 som finns beskrivet.

//David
Hej

JAg har nollat enligt den beskrivningen men får samma kod igen . Har inte mätt på givaren för att se om den är felaktig . Men jag skall prova igen tacksam för all info jag får :lol: .
mvh
Tommie
det är antagligen NTC-motståndet i tempgivaren som krånglar .(NTC-motstånd = en elektrisk uträknande temperaturmätare)

det är praktiskt taget omöjlig att byta det så byt du båda tempmätarna :P
Hej!

Är det olika på 960 år –95 och –96 när det gäller givaren. På min –96 sitte det endast en givare och det är på termostathuset. Ingen givare på toppen mot kupé utrymmet.

Lennart 960
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]