Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#216954
Ja då är man här igen. För att få ut all kylarvätska i en 960, hur gör man ? Systemet rymmer ju över 10 liter enligt instruktionsboken men jag fick ut max 6 liter. Man skall väl ställa värmereglaget på maxvärme stänga av ACC:n eller hur ? Ok, gjorde det, tog bort locket till expansionskärlet, öppnade kranen därnere som sitter på ledningen vid blocket, tog även bort kylarslangen från fästet nedtill på kylaren, tog bort slangen från kylaren upptill.Spolade igenom från expansionskärlet och från inloppt upptill på kylaren

Jag tog inte bort termostathuset, kan det vara det ? Var rädd att grylla ned generatorn där under. Kan det ha skapat "undertryck" så att allt inte rann ut ? Vad skall man göra för att få ut så mkt som möjligt ? Öppna någon till kran från värmepaketet :???:
#216995
Det kan vara lite knepigt att få ut precis allt :P ett alternativ är ju att försöka trycka ut det med hjälp av tryckluft, och ha en öppning längs ned på systemet. Vatten har ju den tendensen att alltid ta den lättaste vägen!

Men jag vet när jag bytte termostatet på 960'n, då var dock systemet fyllt med glykol men det sipprade ut närmare 2 liter från termostatanslutningen. Och jag blev lite svett då det rann ner på även generator, men den klarade sig obemärkt... Anledningen till att systemet var fyllt, var en nödåtgärd då vi var iväg på semester och motorn ville aldrig gå upp i arbetstemp. Så pröva plocka dän termostatet och skydda generatorn med någon plast, så det rinner undan.
#217097
Ska du byta kylvätska så spola ur motorn först. Det blir alltid lite kvar, men har du spolat är det rent vatten iaf. Ta loss termostathuset, det är enda sättet att spola genom motorn.
Sätt ihop, bottna med 4-5 liter glykol och fyll upp med vatten.
#217411
När motorn är varmkörd så termostaten har öppnat har det blandat sig ändå. Hur skulle det kunna hålla sig var för sig när vattenpumpen pumpar runt det i motor, kyl och värmepaket? Expansionskärlet är inte helt med i cirkulationen, men glykolen tar sig dit med till slut.
#218009
Jag blandar alltid vatten och glykol i en dunk innan jag häller det i kylsystemet.

Dels kan jag blanda den blandning jag önskar, och dels minimerar jag risken att få en "vattenficka" som inte blandats riktigt med glykolen innan bilen ställs undan vintertid.

Merarbetet är försumbart för de flesta, och i mitt fall så har jag ändå alltid en dunk med färdigblandad kylvätska ståendes i garaget.
#218187
anp skrev:Jag blandar alltid vatten och glykol i en dunk innan jag häller det i kylsystemet.

Dels kan jag blanda den blandning jag önskar, och dels minimerar jag risken att få en "vattenficka" som inte blandats riktigt med glykolen innan bilen ställs undan vintertid.

Merarbetet är försumbart för de flesta, och i mitt fall så har jag ändå alltid en dunk med färdigblandad kylvätska ståendes i garaget.
Ja jag jag tycker inte det är fråga om något merarbete med att blanda en färdig kylvätska. Det är ju mer rationellt. Jag vet ju då att jag får in en 50/50 blandning i systemet. Hälla koncentrerad glykol i expansionskärlet och sen efterfylla med vatten "jaha få se jag hällde i 5 liter glykol men det gick bara i 3 liter vatten och nu är det fullt". Har man inte samlat upp all den glykol som forsat ut på olika ställen vet man ju inte heller hur mkt som finns kvar i systemet och därmed hur mkt jag kan hälla i. Har man blandat färdig då så behöver man inte tänka på det
Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Min har som tur 360. Jag trodde att om bilen har[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

Xc60 Recharge uppgradering

De uppdaterade modellerna har 350hk (T6) eller 455[…]

Svårlösta vibrationer

Hos däckverkstan borde man balansera ut stati[…]