Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kul att jag hittade detta forum!
Jag har problem med bilen min!
En 945 -91 automat med blott 67820 mil på mätaren!
Nu igår fick jag problem med den!

När jag körde som vanligt började lambdasond-lampan att lysa och motorn gick som en kasse nötter. Svängde in på en parkering o titta lite under huven och om lambdasonden lossnat från kat:en men allt såg ut som det skulle. Testade att starta och plötsligt gick den igen, dock med lampan fortfarande lysande. Körde en km för att komma hem och 30 m från parkeringen började den hacka igen och med nöd o näppe kom jag in i min ruta! När motorn börjar "hacka" så hoppar varvmätarn mellan noll och det egentliga varvet.
Kollade av felkoderna idag (tack vare detta forum kunde jag göra det tack så mycket) och fick fram 1-3-1 (Varvtalssignal) på bränslet och 2-1-4 (Impulsgivarsignal) på tändningen.
Jag har aldrig kollat dessa förrut så om något av dessa är gammla går ej att utröna.

Nollade dessa och lampan slockna och bilen gick som den skulle den lilla bit jag vågade provköra.

Nu till frågan, vad kan ha orsakat detta och vad kan göras för att det inte ska upprepas? Vad jag vet sitter den en "hallgivare" bak på motorn som känner av i vilket läge vevaxeln är vilket i sin tur styr tändningen.
Är detta den sk impulsgivaren?
Är det den som känner av varvtalet?

Jag kollade kablage till den och dem verkade vara ok, den verkade heller inte sitta löst.

Är denna lätt att byta? Dyr?
Finns den på Biltema? (Kastade jag sten i glashus nu? :oops: )

Kör på samma bränsle som alltid och har inte gjort nått "ingrepp" på bilen senaste tiden.

Bilen har alltid gått som en klocka undantaget för ett par tusen mil sedan då bilen tvärdog men efter att ha bytt rotor och fördelare var allt ok igen.

Edit: Läste nu att varvtalet avläses på tändkabeln för första stiftet. Denna felkod skulle alltså kunna vara inlagrat sedan innan då jag böt rotor och fördelare.

Edit 2: Har nu kört en kortare sträcka och fick då en ny felkod på bränslet nämligen 2-3-2 (Lambdareglering, mager eller fet, tomgång). På tomgång med växel i ser jag på varvräknaren att den guppar lite upp och ner med ett spann på ung 200 varv. Kan det vara lambdasonden iaf?
Senast redigerad av 1 Bjorn_S, redigerad totalt 0 gånger.
Då får jag börja med att hälsa dig välkommen hit, hoppas du ska trivas och delge även oss lite tips o tricks i volvovärlden! :)

Har inte lambdasond lampan lyst innan, har du heller inte haft felkoderna innan! Lampan indikerar dels fel på lambdan, men också alla övriga fel som genererar en felkod. Nu är inte jag personligen så hemma på rödblockarna, men Hallgivaren vet jag brukar vara ett vanligt problem och för en överkomlig summa pengar att byta. Förmodligen går säkerligen denna att resistansmäta, så får du svar på om den är kass eller inte. Eller så köper du ny och byter och sparar dig lite besvär...

Varvtalsfelet skulle jag mycket väl kunna koppla till en kass impulsgivare/hallgivare. Dessa felkoder ska du inte lita till 100% på, de ger en antydelse till vad felet kan vara. Men det hänger alltid på att lyssna, känna och mäta sig fram till det konkreta felet precis som en bilmek. får göra :) mao. kan det genereras flera koder, bara för att en komponent har havererat! Så rikta istället in dig på hur motorn beter sig, och tänk logiskt utifrån det. Och med din förklaring låter en kass impulsgivare inte alls omöjligt...

Som exempel fick jag 7 felkoder på motorsidan, när mina tändstift var slut på 960'n jag har! Till en början blev jag ganska svett, men insåg också att alla de felen inte kan komma rakt upp o ner på en gång...
metalHJ skrev:Då får jag börja med att hälsa dig välkommen hit, hoppas du ska trivas och delge även oss lite tips o tricks i volvovärlden! :)

Har inte lambdasond lampan lyst innan, har du heller inte haft felkoderna innan! Lampan indikerar dels fel på lambdan, men också alla övriga fel som genererar en felkod. Nu är inte jag personligen så hemma på rödblockarna, men Hallgivaren vet jag brukar vara ett vanligt problem och för en överkomlig summa pengar att byta. Förmodligen går säkerligen denna att resistansmäta, så får du svar på om den är kass eller inte. Eller så köper du ny och byter och sparar dig lite besvär...

Varvtalsfelet skulle jag mycket väl kunna koppla till en kass impulsgivare/hallgivare. Dessa felkoder ska du inte lita till 100% på, de ger en antydelse till vad felet kan vara. Men det hänger alltid på att lyssna, känna och mäta sig fram till det konkreta felet precis som en bilmek. får göra :) mao. kan det genereras flera koder, bara för att en komponent har havererat! Så rikta istället in dig på hur motorn beter sig, och tänk logiskt utifrån det. Och med din förklaring låter en kass impulsgivare inte alls omöjligt...

Som exempel fick jag 7 felkoder på motorsidan, när mina tändstift var slut på 960'n jag har! Till en början blev jag ganska svett, men insåg också att alla de felen inte kan komma rakt upp o ner på en gång...
Tack för ditt svar! Lambdasonden har aldrig varnat innan så då var dessa felkoder nya då! Dock så började ej lambdalampan att lysa på den senaste felkoden (Lambdareglering, mager eller fet, tomgång) så det verkar finnas en viss skillnad mellan olika felkoder!
Ska bege mig till närmaste Bilia på måndag o se om dem har en liten givare åt mig! Har stora föehoppningar om att det är den som trilskas då det i teorin kan bli felaktiga avgasvärden om tändningen kommer fel och därmed kan den senaste felkoden också härledas till impulssensorn!

Jag har bilen stående på parkering och har snudd på inga verktyg att felsöka med så att byta givaren o hoppas på det bästa får det bli! Vad jag såg så satt den bara med en bult så det ska jag nog klara av!

Och om inte annat har jag lagt ett skambud på en Volvo på blocket så jag inte ska behöva vara Volvolös :)
Senast redigerad av 1 Bjorn_S, redigerad totalt 0 gånger.
Jocke S. skrev:Man börjar med att felsöka, innan man börjar byta delar. Det är ju ingen garanti att problemet är löst för att man byter ut impulsgivaren. :wink:
Tack för tipset! Har du några idéer om hur en sådan felsökning kan gå till? Jag har aldrig meckat med fel av detta slaget innan utan då har det mer varit åt det mekaniska hållet! Iofs, att byta ut en del i taget är ju en form av felsökning det med ;-//

Sen måste jag få säga av egen erfarenhet att när man meckar Volvo finns det ALDRIG några garantier! Murphy sitter alltid med i baksätet, hehe!
Bjorn_S skrev:
Jocke S. skrev:Man börjar med att felsöka, innan man börjar byta delar. Det är ju ingen garanti att problemet är löst för att man byter ut impulsgivaren. :wink:
Tack för tipset! Har du några idéer om hur en sådan felsökning kan gå till? Jag har aldrig meckat med fel av detta slaget innan utan då har det mer varit åt det mekaniska hållet! Iofs, att byta ut en del i taget är ju en form av felsökning det med ;-//

Sen måste jag få säga av egen erfarenhet att när man meckar Volvo finns det ALDRIG några garantier! Murphy sitter alltid med i baksätet, hehe!
Impulsgivaren (som sitter uppe på kåpan mellan motor och växellåda) har en kabel som leder till ett kontaktstycke. Sära på denna kontakt och mät resistansen (ohm) mellan stift 1 och 2 (mot givaren). Om motorn är kall, ska du få en resistans på ca 170 ohm. Är den varm, kan den visa upp till 350 ohm.
Låter som tjuvluft! Kör motorn varm, låt den gå på tomgång och spraya startgas runt vakum-/luftslangar, insugspackningar och spridare. Om gasen når en spricka, ändras motorns varvtal hörbart.
Jocke S. skrev:Låter som tjuvluft! Kör motorn varm, låt den gå på tomgång och spraya startgas runt vakum-/luftslangar, insugspackningar och spridare. Om gasen når en spricka, ändras motorns varvtal hörbart.
Tackar för tipset! Det ska jag göra så fort jag kan!
Dock borde den väl gå som hej kom och hjälp mig över tiden isf men iofs kan det ju bero på om det klappar precis då eller inte!
Ska definetivt testa iaf! Tack så mycket!

Som svar på ditt tidigare inlägg har jag tyvärr ej den utrustningen som krävs för att mäta resistansen men jag tackar för det tipset också!
Jocke S. Jag är helt med dig på den punkten om att alltid felsöka innan man bekostar nya delar! Men samtidigt gäller det ju att se till den aktuella situationen, killen har inte all utrustning som krävs, och kanske inte heller kunskapen. Så antingen ordnar han fram utrustning för en smärre utgift (multimeter) och får ett konkret svar på felet. Eller så byter han givaren rakt upp och ner som inte kostar en hel förmögenhet och besparar sig både tid och besvär, om nu inte givaren var sönder så är det ju ingen katastrof rent ekonomiskt. Och av det beskrivna felet, låter det som ett troligt elfel riktat mot tändningen!

Men att du är mer hemma på rödblockarna än mig, är solklart och jag skulle således inte ifrågasätta dina argument ang. felsökningen! :)
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android