Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jdrotz
Nån som vet? Är det antalet hästkrafter som är skillnaden eller? F har väl 116hk medans FB har 130hk. FD vet jag inte. Vad skiljer dessa motorer åt?
av jdrotz
Hittade svaret på gåtan. Det jag bara inte förstår är varför man slutade med FB motorn (130hk) i 940:n from 1993, för att istället sätta i den klena FD-motorn (116hk)???
Under 93-94 fick Volvo kväva B23:an för att klara avgaskraven vilket tog ner effekten från 130 till mer modesta 116 hästar i basversionen (saxat ur en tidning, minns ej vilken).
av 940 Turbo
det som gör att FB motorn har 130 hk är att den har annan topp med bättre flöde 531 istället för den vanliga 530:in och en vassare kam i vx3 heter den. dom passar väldigt bra på turbomotorer istället så de e lite eftertraktade grejer :)
B230FB satt i 940-gl till 93 som sagt. Den är egentligen slöare än gamla 740 GLE B230E (den dog väl 1988 med katalysatorkravet), som låg på 131 mekaniskt insprutade ( ingen katt eller lambda där inte) hästar som på nåt vänster lyckas vara piggare än B230FB, som är 3-4 år nyare och utvecklar likartat stall. Detta bygger jag på egen erfarenhet, så jag kan ha haft å göra med en sliten B230FB, å en pigg B230E...
Jag tror att B230FD är lite smartare och piggare än gamla B230F, eftersom FD har återanvändning av avgas till insug. Blir mindre responstid vid gaspådrag om jag inte är ute och cyklar. Isåfall, rätta mig. Men det är lite underligt att de inte lyckades hitta på att de skulle göra lättrycksturbo som standard förren 95...
Användarvisningsbild
av marasp
Hur ser man om det är en

-531 motor(topp) eller 530??
-B230F eller B230FB eller B230FD??
-VX3 kam eller annan??
av 945S
På min 530 (FD) står ett nummer (XXXX530 ungefär), tror det är på hö sida av toppen. FD/FB står på kamremskåpan.

För övrigt lider jag med de som kör F om de är trögare än FD. Trodde min FD hade rekordet i tråkigaste motor, tydligen inte :-).
Om detta nu stämmer, låter lite suspekt när jag tänker efter... FD är crap iaf, så mycket kan jag intyga.
Användarvisningsbild
av marasp
tack för hjälpen
kan intyga att F händer inte mycket på :( men
känns(tror) att den blev lite bättre med E85 :)
en bättre kam kanske hjälper...
då undrar jag bara hur man ser skillnander på kammaxlarna? :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är instansat i bakänden på kammen, borde gå att se om du tar loss fördelaren och tittar med en spegel.

Röd med rost; Avgasåterledning, EGR, är en miljögrej. Det blir inte bättre ork i motorn om man blandar avgaser i luften in till motorn. Snarare tvärt om. Men förbränningstemperaturen sänks, och det minskar utsläpp av NOx, kväveoxider. Bildas när temperaturen blir så hög att kvävet i luften förbränns.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android