Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kanakaz
Hej!

Jag har en vanlig 745 88 insprut som jag ett par olika fel på! Det första (och största) problemet är att bilen efter ca 15-20 mils körning börjar "bluddra" och efter ca 25 mils körning så dör den helt och startar inte förren man tankat upp den, ca 30 liter har den då dratt, alltså halv tank! Andra felet jag har är att tankmätaren inte funkar, förutom när jag tutar! Tutar jag och därmed ger jord så rör sej mäteren direkt till rätt tank mängd eller visar helt full tank. Det ska sägas att det är inte alltid vid tutning som den reagerar heller! Även stereon kan helt plötsligt bara stendö för att starta ett par sekunder senare igen. Jag har ny orginal-tankarmatur, ny bränslepump under bilen, har kollat alla jordpunkter gjordat tankarmaturen separat bl a. Jag testade att bara sätta i kontakt stycket till armaturen och förde den där typ flotören upp o ner och då gav mäteren exakt samma utslag men när den var monterad i tanken gav den inget alls eller bara halv tank/felaktigt värde! Har testat med minus från batteriet till alla jordpunkter på instrumentet men ingen skillnad, har även lånat 3 st beg instrument och alla har bettet sej likadant! Och så det där knepiga med att bilen dör vid halv tank, tankar jag upp bilen fullt så går den ju klockrent fram till ca 15mil på trippmätarn beroende på körsätt, och ändå ny armatur nytt filter ny huvudpump. Stereon är även den ny och har skarvat ihop nya kablar till kontaktstyckena men ingen skillnad... Mycket skumt! Jobbar på en volvo-åf på LV-lagret men på PV sidan kan de inte hjälpa mej, de skruvar förmodlingen för mycket renault samt C30 för att komma ihåg något om elsystemen på sånna här gamla uvar! :) Bilen e i mkt fint skick annars med svart/grå inredning 5vxl manuell förstärkta bak-fjädrar orginal-tonade rutor samt drag och bara 25 000mil på nacken så de vore synd att inte kunna nyttja den, vilket jag snart skall då jag ska börja jobba i Norge och ska dra husvagnen dit, men det e ju lite surt att få stopp påvägen bara för att man har halv tank kvar... Hoppas någon här kan hjälpa mej med tips om vilket/vilka fel jag kan ha! Om någon har vart med om liknande fel eller nått hade vart väldigt fint om ni kunde svara vad ni gjorde åt problemet o så!

MVH

Johan
av Hemulen
Hej. Tänkte på en sak. Du har ju satt dit en ny tankarmatur och då nytt kablage,minns jag inte fel så ska du fixa jord till tankpumpen,(sladden finns i sladdpaketet),tittar du i kontaktstycket vid hjulhuset så förstår du varför. Tankmätaren säkerligen lödsläpp,prova att löda om mätaren i instrumentet. :o
Användarvisningsbild
av igelkottar
Är du helt säker på att du fått dit armaturen rätt?
Det finns anvisningar i locket som ska visa som klockan 9-3 , det är ett litet streck.

Man får först lirka in pumpen, sedan ska man vrida den på rätta stället
så att den kommer ner ordentligt, gör den inte det så
kommer ju inte röret ner utan slutar då vid c:a halv tank
av kanakaz
Hemulen skrev:Hej. Tänkte på en sak. Du har ju satt dit en ny tankarmatur och då nytt kablage,minns jag inte fel så ska du fixa jord till tankpumpen,(sladden finns i sladdpaketet),tittar du i kontaktstycket vid hjulhuset så förstår du varför. Tankmätaren säkerligen lödsläpp,prova att löda om mätaren i instrumentet. :o

Har redan jordat den nya tankarmaturen renslipat och dratt åt som f-n pga att det i kontaktstycket inte finns någon jordkabel! lödsläpp tror jag tyvärr inte heller riktigt på då jag testat med ytterliggare 3 instrument, + att mätaren visar riktigt värde när vi hade armaturen i luften och rörde mätaren/flottören fram och tillbaks.... :???:
av kanakaz
igelkottar skrev:Är du helt säker på att du fått dit armaturen rätt?
Det finns anvisningar i locket som ska visa som klockan 9-3 , det är ett litet streck.

Menar du att den kan sitta på mer än ett sätt? Men undra bara varför tutan gör så att mätaren reagerar..? Hmm... :???:
Användarvisningsbild
av igelkottar
kanakaz skrev:
igelkottar skrev:Är du helt säker på att du fått dit armaturen rätt?

Menar du att den kan sitta på mer än ett sätt? Men undra bara varför tutan gör så att mätaren reagerar..? Hmm... :???:
Ja, man kan få dit armatruren i fel läge, så att inte röret gör lodrät ner,
har för mig att när man vinklat in armaturen så ska man vrida den på sin plats
först när man är nästan framme med armaturen, då ska man få strecken att vara
helt horisontalt (9-3)

Antagligen ett elfel i instrumentet, kolla lödningarna på baksidan.

Det finns en PDF från fazzans som tar upp detta under FAQ har jag för mig
av Hemulen
Hej. Har nog förväxlat din bil med 88-b modell,tippar du har 88-a. :) Skiljer lite. Om du har en rörgivare så ska resistansen vid tom tank vara 0 Ohm vid full tank 280 Ohm. Har du te.x ett motstånd på 140 Ohm,sätter den mot den gråvita sladden i kopplingsstycket vid hjulhuset och gods så ska mätaren visa halv tank med tändning på. Igelkottars förslag är nog inte så dumt, kan ju vara så att du satt armaturen fel.
Användarvisningsbild
av Sparkz
kanakaz skrev:Har redan jordat den nya tankarmaturen renslipat och dratt åt som f-n pga att det i kontaktstycket inte finns någon jordkabel! lödsläpp tror jag tyvärr inte heller riktigt på då jag testat med ytterliggare 3 instrument, + att mätaren visar riktigt värde när vi hade armaturen i luften och rörde mätaren/flottören fram och tillbaks.... :???:
Jorden ska klippas av vid kontaktstycket på den nya armaturen och jordas i plåten, men det har du gjort om jag fattar rätt?Men den är bara till pumpen, givaren har två kablar varav den ena är jordad på en skena i elcentralen. Jag tycker också att det låter som armaturen sitter fel...
av kanakaz
Tack för alla svar men det finns ingen som har några bilder på bl a exakt vart strecken på armaturen sitter och var den där jordningen i elcentralen sitter..? Skall göra en sista felsökning på torsdag kväll på mitt gamla jobb innan jag åker så vore bra om jag fick så mycket info jag kunde innan dess! Tackar än en gång för alla bra svar! :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Här ser du det ena strecket:
Bild
Det andra är bakom anslutningen till påfyllningen. De ska ligga vågrätt så pumpen hänger neråt i tanken.
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]