Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

som rubriken säger så har jag problem med överväxeln på min 740 87 med B230F motor och M46 låda, problemet är det att när det är kallt ute och jag kör ut på motorvägen och ska lägga i överväxeln vid ca 90 så går den inte i alls lampan tänds inte heller, men om jag då kör en bit på fyran i ca 120 och testar ö-växeln igen några minuter senare så kopplas den in och fungerar utan problem den kopplar inte ur sig eller nåt. och när jag sen kört bilen till göteborg och gjort ett ärende och sen när jag åker hem och kommer ut på motorvägen igen och lägger i ö-växeln vid ca 90 så kopplas den in direkt när jag trycker på knappen, detta symptom har jag bara när det är kallt ute, är det varmt ute så kopplas den in direkt som när jag kört bilen en bra stund när det är kallt.

så nu undrar jag vad är det jag kan kolla för att kanske hitta felet? några tips på vad som brukar krångla?

fungerar som sagt helt felfritt när det är varmt ute men krånglar bara när det är kallt
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Byt oljan...
Användarvisningsbild
av andreas88
okej tackar för tipset, hur mycket olja går i lådan och vad ska man använda för olja? har biltema nån olja jag kan köpa som fungerar?
Användarvisningsbild
av andreas88
Okej tackar för svaret,då var det den oljan jag kollade på. så nu är det bara till att lyfta upp bilen och fixa detta, det är två pluggar på lådan eller hur är det? ska man lossa den undre och låta det rinna tills det slutar rinna eller hur gör man? och när man fyller på så ska man skruva i den undre och fylla på i den övre tills det rinner över eller hur är det man gör? det var ett tag sen jag gjorde detta. pluggara sitter på vänster sida eller?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Pluggarna sitter på vänster sida av lådan.
Börja med att lossa och ta bort den övre pluggen!!!
När den är ute, tar du tag i den nedre pluggen och låter oljan rinna ut.

Sedan i med den nedre pluggen (gärna med en ny kopparbricka) och fyll på olja i det övre hålet tills det börjar rinna över...då är det fullt!
av _joheen_
på tal om overdrive, min överväxel funkar inte alls lampan tänds inte heller , bilen är en 740 -86 med b230E , är det oljan på den också ?
av Kena
1000 gånger av 98 är det elektriskt fel när inte od:n pluppar i. Antingen brytaren d trycker på eller det vanligaste, kabelbrott i eller i närheten av växelspaken. Ryck bort askkoppen och skruva bort mittkonsolen så hittar du kabblarna.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
_joheen_ skrev:på tal om overdrive, min överväxel funkar inte alls lampan tänds inte heller , bilen är en 740 -86 med b230E , är det oljan på den också ?
I ditt fall skulle jag börja med att känna ifall relät klickar då du aktiverar OD.
Bakom säkringarna har du ett gäng reläer, relät som sitter på andra raden längst till höger, går till OD.
Lägg i 4:ans växel med tändning på, håll ett finger på relät & tryck på OD-knappen. Klickar relät?

OBS! Spring nu inte och köp ett relä bara för att det inte klickar... Det är bättre att mäta sig fram till felet innan lönekontot tömms för att man vill testa sig fram...
av _joheen_
okej okej , tack för tipsen får kika på de nån dag i veckan återkommer med svar =) :D
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]