Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Emsan
Jag har en 744 -88 som vad jag tror luftmassemätaren har gått sönder på. Bilen går på tomgång en stund, och när man varvar så kommer den upp till 3000, men sen dör den nästan direkt. Jag har bytt soppapumpen (den utanpå under sätet), för jag trodde det var problemet.
Har mina aningar om att det kan vara pumpen i tanken oxå.
Ej soppatorsk, trots att det kan låta som det.
Någon som tror att det kan vara nåt annat?
av Kena
Skaffa hjälp med att hitta det egentliga felet och köp dej en fin virre för pengarna som blev över från gissningsleken.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du ett mätinstrument som kan mäta spänning (volt) så kan du enkelt mäta LMM. Kan ditt instrument även mäta resistans (ohm) så kan du mäta tankpumpen (förpumpen) också...
av jockedentredje
tanka full tank och se om du kan varva över 3000 varv. Kan du INTE det trots att tanken är full så skulle jag själv gissa på att det är någonting annat än pumpen i tanken som är trasig.

Det brukar i regel gå att köra med trasig pump i tanken men att den sen inte går att köra när tanken börjar bli halvfull eller lägre.
av erky
Jag hade typ samma fel på min 744. Då var det att kamremmen satt en kugg fel och at det var ett kabelbrott mellan luftmassenmätaren och styrboxen... Kollat felkoderna?

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]