Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo745
Den här bilen åker snart på skroten. Vilket är synd efter som att den är välskött. Det började med att den drog tjuvluft så att tomgången låg på 3500RPM och när den väl varvade ned så baktände den och stannade. Jag hittade slangen som hade lossnat och tryckte dit den ingen och sedan så gick den bra. Men den gick bara bra i ca 2min 30s sedan tvärdog den bara :( Det var som någon hade vridit av tändningen. Testsde att starta bilen igen men det gick naturligt vis inte. kollade om jag hade gnista vilket jag inte hade. Jag har bytt spolen, rotorn och fördelarlocket men jag har ändå ingen gnista. Jag har bytt bensinpumpen som sitter under bilen.

Hoppas att det finns några Volvo kunniga här som kan hjälpa mig :)
Användarvisningsbild
av fribbe_740
ovanför svänghjulet, på ovansidan av sprängkåpan sitter en givare som kollar svänghjulets läge och fixar tändningen därefter.
1. kolla ifall kabeln glappar, rucka lite på den o prova starta
2. funkar det itne byt givare
3. funkar det itne sälj bilen till mej som reservdelsbil :D
av Volvo740_GLT
Det finns väl ingen sk svänghjulsgivare på en E-motor?
det är väl Hallgivare som sitter i fördelaren.
av Volvo745
Är det en hallgivare eller en svänghjulsgivare? Själv vet jag inte för att jag har tummen mitt i handen :)

Har en hallgivare och en svänghjulsgivare samma funktion?
av Volvo745racing_
På en B230 E så sitter det en Hallgivare i fördelaren.
av Volvo745
Jag har hört att det ska vara bättre och byta hela fördelaren istället för att bara byta Hallgivaren? Är det så eller? Jag har provat att rucka på kontakten men utan resultat :( Men finns det något sätt att kolla om det Hallgivaren som är trasig eller måste man skaffa en ny och prova?
av Volvo745
Här kommer en till fråga :) Vart sitter Tändmodulen? Jag tycker att jag har sökt igenom hela bilen utan att hitta den! Någon som vet vart jag ska kolla?
av Addekarlsson
Brukar sitta på innerskärmen på förarsidan. Svart liten dosa med en kontakt på.

Mvh/ Adde
av Volvo745
Hej igen! Nu har jag sökt vidare. Jag har skruvat ned panelen under instrumentbrädan och den som sitter på vänster sida om pedalerna. Men troligen så måste jag vara helt blind :shock: Jag hittar inte Tändmodulen någonstans. Men jag är kanske helt fel ute? Det kanske inte sitter någon Tändmodul på en B230E med ett CI (Bosch K-jetronic) system? :oops: Men om det finns en Tändmodul som kanske är trasig kan det vara orsaka att det inte kommer någon gnista?

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]