Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
Tjena, har som sagt en växellåda med vatten i och olja i mitt vatten i motorn.. en ny kylare kommer från volvo imorgon, och om allt går som det ska så ska jag och tjejen åka iväg imorgon till mina föräldrar i norrtälje.. iallafall har hört 2 sätt att göra rent växellådan på.. 1. ta bort luckan under växellådan och låt all olja rinna ut 2. sätt en slang på en av kylarens slangar och starta bilen och låt 2 liter åka ut åt gången.. men jag har inte pengar till en massa olja att göra detta.. så tänkte köra på val 1.. men är detta bra? och sen tar jag en vattenslang och sköljer ur motorn? sen koppla på alla slangar och nya kylaren å sen är det klart?

snabba svar uppskattas!! :)
av Addict
Du får aldrig ur all olja genom alternativ 1. Du måste skölja ur lådan med minst 10 liter olja. Köp Agrol på Granngården! Kostar 800kr för en dunk på 20 Liter.
Användarvisningsbild
av Pliind
hmm så då lär jag köra på alternativ 2. då? eller om jag kör på 1an då ska jag tömma den, fylla på olja, starta bilen, tömma igen osv?
av Addict
Sweeman skrev:hmm så då lär jag köra på alternativ 2. då? eller om jag kör på 1an då ska jag tömma den, fylla på olja, starta bilen, tömma igen osv?
Du ska lossa den övre slangen in i kylaren och ansluta en genomskinlig slang till den. Kör ut exakt 2 liter olja, fyll på exakt 2 liter olja osv tills du har gjort av med 10 liter, eller 12 om du köper 4L dunkar.
Användarvisningsbild
av Pliind
ok, men är inte detta skadligt :/ med tanke på att det är inget vanligt oljebyte, har ju vatten/glykol i lådan :/

ska det vara en särskild olja? eller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur då skadligt? Tvärtom väldigt bra att byta ut vattenskadad olja...
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo men tar inte växellådan stryk av att startas med skiten i sig, sen när nya oljan väl kommer in så mår ju lådan klart bättre.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har ju redan kört med sörjan innan du upptäckte det eller? Det tar bara c:a 30 sekunder att köra ut 2 L olja.
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo iofs :/
Användarvisningsbild
av Pliind
fixa det själv! köpte en dunk från fändriks maskinservice för 519 kr (20liter) sen en slang för 30kr och en tratt för 20 ^^ gick sketa bra!

Bild
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]