Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla vänliga Volvo fantaster,

Jag har just renoverat/slipat toppen på min 940 B230FB -91 och bytt rotor/spridarlocket, tändkablar och kamaxelrem. Motorn har gått som om den varit ny i en månad och jag har varit så belåten.

Tyvärr inträffade något skumt igår, stereon blippade till precis som om jag stängde av tändningen mitt under körningen, sedan dog bara bilen även om jag hade ström.

Jag vred på tändningen och startmotor vredrunt motorn men den ville inte starta.

Jag misstänker generatorn, eftersom den 8 timmar senare hoppade igång kort, för att sedan först gå perfekt, sedan lite orent och sedan dö helt. Just nu tror jag att jag dragit ur batteriet och startmotorn vill inte, bilen är DÖD!

Det kanske var sista dödssucken igår för generatorn. Fast jag noterade när vi bogserade bilen och jag motorbromsade bilen i starka nedförsbackar att AC hoppade igång när den fick ström. Det fick mig att undra om det kanske INTE är generatorn?

Tänkte att jag skall köpa ett nytt batteri, eftersom det är 3-4 år gammalt och krånglat i vintras.

Så jag skulle vilja testa generatorn, och skall just nu ut och läsa av felkoder på lilla dosan.

Om det inte är gereratorn, vad kan det vara då? Hur kan man med min fina multimeter göra en enkel koll av generatorn eller om kanske spolen har dött?

Alla tips är välkomna, men skulle gärna vilja ha lite feedback om jag gissat hyfsat rätt eller borde kolla annat först.

Jag hör av mig om ett tag när jag läst av blinkningarna. :shock:

Tack på förhand.

Mvh
Niclas :wink:
av nwrapped
1-1-1 Inga fel i uttag 2. Säkring 1 var hel.

Skulle det synas med en felkod om generatorn är trasig? Batteriet är slut och ger dålig ström/spänning med multimetern (11,4 Volt)? När jag försöker starta är det som in vintras, batteriet är dåligt och drar knappt runt startmotorn, men allt för svagt för att starta.

Undrar om generatorn är trasig och batteriet bara är dåligt pga det?

Skall hämta en annan bil och försöka kabelstarta och se hur bilen reagerar med bra ström/spänning och ta med en batteriladdare.

Vet inte om jag skall köpa ett batteri på Biltema, är de bra kvalite på dem?
(Skrev en annan tråd/förfrågan om detta)

Fortsättning följer...

Mvh
Niclas
Användarvisningsbild
av fribbe_740
mär upp generatorn om du lyckas dra igång den med den andra bilen. batteriet kan du byta men det är itne dens fel att bilen går dåligt. jag skulle börjat med å byta bränslefiltrret och kolla om motorn får soppa
av nwrapped
@fribbe_740: Tack för tipset, men jag fick stopp i bränslefiltret för 6-7 år sedan efter att ha varit klantig och kört slut på bensinen, då hostad den och stannade tillslut. Samma hostande har jag inte haft nu.

Jag laddade upp batteriet och hade en spänning på 11,8 Volt, bilen hoppade igång som en mört. Undertomgången provade jag att mäta spänningen igen och hade endast 10,6 och sjunkande.

Min bror ringde en kompis på Volvos motor design avdelning i Göteborg igår bara för att få lite tips vid vägen och han sa att man skulle ha HÖGRE spänning om generatorn fungerade och laddar batteriet ordentligt.

Vad borde spänningen ligga på vid tomgång? Det vore bra om någon med erfarenhet säga vad för spänning det borde vara.

Verkar som en ny generator kan vara behövligt, men jag gissar ju bara som en glad amatör jag är.

En dum fråga, generator är väl överst och startmotorn under på min 940 B230FB? Gissar på det i alla fall. :)

Vad skulle hända om jag laddar upp batteriet och generatorn inte fungerar, kommer motorn gå tills batteriet är urladdat?
Senast redigerad av 1 nwrapped, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av #27
Den bör ladda ca13,5v på tomgång, det kan vara så att kolen i generatorn är dåliga..

Generatorn sitter överst och sen har du nog en ac kompressor som sitter under (om du har ac) startmotorn sitter mot växellådan.
Användarvisningsbild
av freak1
Generatorn ska ladda 13,4 volt. Om batteriet är kasst sjunker volten sakta men säkert om du stänger av motorn och mäter hela tiden.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Med motorn på tomgång ska du ha minst 13 volt på batteriet. Kolla kolen först, skruva bort kolhållare/regulator bak på generatorn.
Bild
Kolen sticker ut ca 15 mm när dom är nya. En ny regulator kostar runt hundralappen på närmaste reservdelsbutik.
av nwrapped
#27 och Freak1: Tack för tipset, jag skall genast gå ut och pilla lite och se hur voltantalet ter sig. TACK!
av nwrapped
@Sparkz: Wow! Skall försöka öppna generatorn nu, såg just ditt tips.

Annars ligger spänningen på 11,8 när jag nu laddat batteriet. Motor hoppar igång och sjunker sakta tills ca 8 typ då dör stereon och motor börjar gå orent. Satt i bilen och kollade multimetern hela tiden och stängde av motorn vid 8 volt på batteripolerna.

Öppnar jag och kollar kolen när generator sitter på plats, kan den sitta kvar? Går ut och kolla närmare på denna nu och ser om jag kan hitta regulartorn. TACK!
Användarvisningsbild
av freak1
Japps, du kan demontera kolen med generatorn på plats.

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]