Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rockridge Brothers
Hej!

Jag vet ungefär like mycket om biler som min moster vet om att spela banjo. Köpte en bil till bandet for två veckor sedan, och såklart har den fåt startproblem redan nu..

Bilen startade inte da vi ankom til Åland från Kökar i dag. Någon väldigt trevlig och bilkunnig person kollade lite.

Han hörte ingen bensinpump ved tänding. Han kollade lite frem, och verkade nöjd. Han sprutaden startgas i luftindtaget, och enddå fik vi inget liv i bilen. Til slut tog han en hammare och knackade under bilen mens jag vred på nyckeln, och den startede! rigtigt skönt.

Vi han färgen och kom hem och bilen dog precis 200 meter hemifrån..

Har läst lite på forummet, och har derfor redan kollat ved bilen och gjort en diagnos.

felkoder
2: 1-1-1
6: 1-1-1

Jeg har bemärkt at bilen känns ganska slö i vissa fald, specielt efter att ha tankat ??

den vettige killen på Åland mente det var bränslepumpen. Jag vill bara höra om folk här er eniga eller om der finns andra grejor man skal kolla upp?
Om det er bränslepump, hvad kan rekommenderas? Skrot-pump? Pirat? original? Hur mycket kan jag forvente att det allt som alt kan kosta att montera? Jeg er ingen mekare, så jeg behöver betala någon för jobbet..

Venligst,
Kristian,
banjospelaren i Rockridge Brothers
Användarvisningsbild
av igelkottar
Det låter som bensinpumpen är på väg att ge sig, kolla bränsletrycket
hos någon som kan mäta, det brukar ge utslag på om pumpen är dålig.

Ger den som det ska så är det förmodligen el-fel till den eller i den,
det går att testa för den som har utrustning.

Priser på pumpen har jag inte och köper du på skroten
så är det billigt men risken finns att den ger sig men kan hålla bilen ut oxså.

Lycka till. :D :wink:
av Rockridge Brothers
Jeg har kollat up mer nogrant.

Bilen är en 745-883 GL
motor B230F

Motorn kör bara på startmotor när jeg vridar på nyckeln. Inte ens en liten tänding.

Jag har kollat relä. Det är vitt och ser helt ok ut. Ingen konstigheter, kontakter ser bra ut, påstämplat datum (01.07.91). Finns der någt sät att utesluta att reläet är sönder? (eller finns det er sät att kontrolere att det funkar?)

Sätter mig i bilen, sätter nyckeln i läge II och lyssnar noga. Jeg hör inget. kör nyckeln från läge 0 til II nogla gånga. Nåt relä klickar, kan inte identificere det. Hör fortfarande inget som kan tänkas vär en pump..
Finns det två pumpar? (tyckar att ha läst båda bensinpump och förpump lite här och vart i forummet) - Kan det tänkes att een er paj, och man kan köra enddå? Skal man byta båda pumpor på een gång?

Fortfarande bara 1-1-1 på felsökningen, båda på kontakt 2 och 6.

kan man dra av en bensinslang och kolla om det sprutar ut när man forsökar starta bilen? i så fall fungerar pumpen?

Det verkar som om pumpen er problemet - jag forsökar bara att utesluta alla andra möjligheter så om någon har något annat förslag eller något som måste uteslutas, säg gärna till. Jeg köpar nödigt en pump för att uptäcka att felet var någon annan stans.

Jag är tacksam för all hjälp. Jag har taget ganska många bilder på ulika dela av motorn. Om dom är til hjälp, så sätter jag gärna inn dom här.

Beklagar stavningen.. Jeg är dansk och har bara boet här i en 6 år eller så.

-Kristian
Användarvisningsbild
av Sparkz
En del säger: Är relät mer än 4 år så släng det och sätt dit ett nytt. Kan vara vettigt...
Jag säger: Pilla bort kåpan och kolla lödningarna, i 11 fall av 10 är det glapp i en lödning som är problemet. Kan vara svårt att se ibland...
Men har jag gjort om alla misstänkta lödningar i ett gammalt relä litar jag lika mycket på det som på ett nytt.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Är det inte ett Regina-motorstyrsystem på denna??? I så fall sitter det bara en pump (i tanken). För att kolla bränsletrycket lite enkelt kan du lossa bränslereturen efter bränsletrycksregulatorn (längst till höger i bild precis ovanför termostathuset där kylvattnet går in i motorn Bild). Kör på startmotorn och kika om det kommer bränsle där. Gör det inte det är pumpen kass.

//David
av Rockridge Brothers
Bild
Bild

Liknar inte samma grejor som på din bild.

Evt du kan utpeka vilken slang enligt min bild?

-Kristian
Användarvisningsbild
av Sparkz
1 vakuum
2 retur
3 tryck
Användarvisningsbild
av fribbe_740
vrid på strömmen så att alla instrumentalampor lyser på ett tyst ställe några gånger. lyssna NOGGRANT om du hör ett surrande som varar i kanske en sekund bak i bilen. om du är säker på att du inte hör något surrande så byt bränslepumpsreläet. eller dunka reläet i ratten ett par gånger och tryck dit det igen. funkade för mig.... och då vet man vart felet sitter så då är det bara å byta! :P

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]