Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karlmark
Går i tankar om att byta till en V90:a, men undrar bara, vad dricker en sån / mil ???
Jag förmodar de är törstigare än 945:an ?
Jag är rätt nöjd med 945:ans ganska modesta törst, runt 0,9 sommar, och närmare 1,0 vintertid.

//Ingemar
av Addekarlsson
Väldigt beroende på gasfoten, men räkna kring litern om du kör som folk (läs: inte som mig).
Min 960 snittar 1,27 liter/mil. MEn då har jag tung gasfot, sportläge konstant på lådan, bensinvärmare, ac konstant aktiverad (som man ska ha den) och en väldigt inspirerad körstil. :lol:

Mvh/ Adde
av karlmark
Tack för snabb respons !
För mej som kör som en gammal gubbe (så länge det inte gäller hojen !!! :wink: ) så kan jag kanske hoppas på att det inte blir så mycket värre än min 945 LTT ?

/Ingemar
av Addekarlsson
Ska tillägga att snittet är uträknat sen september, när jag köpte bilen. :D

Räkna med en liten höjning i förbrukningen, för det kommer du få. Men stiger du över min snittförbrukning så är det antingen fel på bilen, eller så gasar du som om du körde hojen. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Förbrukningen på min V90 ligger på ca1L/mil på sommaren, och ca 1,05-1,1L/mil på vintern.
Det är dock något mer landsväg än stadskörning, och jag är inte speciellt lätt på högerfoten. Inte så att jag kör fort eller så, men använder effekten till att komma upp i fart fort...
av Rankin
Jag har en snittförbrukning på ca 1,25 - 1,30 l/mil, men jag pendlar tvärs igenom Stockholm i tät rusningstrafik...
1l/milen på landsväg i laglig hastighet.
Jag en S90 1998 med 3,0l motorn, 180Hk + Automat och 21400mil på mätaren.
En kanontrevlig bil att åka i, men de är aningen törstigare än 940-serien.
av karlmark
"I´m back !" :D Denna gången som ägare av en V90 -98 med 180 hk sen i fredags !
Jag ser ju redan nu att förbrukningen kommer att stiga ganska markant, det är väldigt inspirerande med en så trevlig motor och automatlåda !
Och "Addekarlsson":
Jodå, gasningen liknar mer hojens än 945:ans ! :twisted:
//Ingemar
Användarvisningsbild
av crumpets
Grattis till ett fint bilköp! Blev själv lite tjurig när jag märkte att min förbrukning steg till ~1,1+ liter milen även kärringkörandes nu med minusgraderna, men med tanke på att jag bara kör 3milssnuttar som alltid börjar med en rejäl kallstart är det väl inte så underligt :)
av karlmark
crumpets skrev:Grattis till ett fint bilköp! Blev själv lite tjurig när jag märkte att min förbrukning steg till ~1,1+ liter milen även kärringkörandes nu med minusgraderna, men med tanke på att jag bara kör 3milssnuttar som alltid börjar med en rejäl kallstart är det väl inte så underligt :)
Tack för det ! :D Jag hoppas min kan hålla sej där ungefär, men en sak är säker ! Första månaden lär den dra bra mycket mer !!! :twisted: Jag gillar vridet, ljudet och kraften så jag har haft den tunga högerskon hela helgen ! :wink:
//Ingemar
av karlmark
6 dagar och 55 mil senare hamnade jag på 1,3 / mil, med släp en dag ca 7 mil och sen ska jag väl krypa till korset och erkänna att en och annan kickdown har det väl hunnits med också ! :twisted: Ser fram emot nästa helg då jag och flickvännen åker till Solna, en bra sträcka vi kör 2 ggr per år som jag har bra referens till med 945:an !
//Ingemar
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]