- För 42 minuter sedan.
Hej, skapar en ny tråd nu då jag felsökt en del och kommit underfund att det är ett tändnings problem jag har, därav start problem.
Började med att bilen (epa med loh h-reg) tjuvstannade emellanåt. Vart allteftersom värre, började starta dåligt när den var kall, och nu när det är svalt ute vill den inte starta alls. Såg att den hade väldigt svag gnista då den gav gnista alls, så har bytt:
- Tändspole
- Tändmodul
- Provat 2 olika fördelare
- Tändstift
- Tändkabel mellan fördelare och tändspole, övriga var nybytta.
- Har mätt upp tändmodul så den har bra jord
- Har mätt upp strömmatning mot hallgivaren som var ok.
- Har mätt upp signalen ut från hallgivaren vilket går mellan 0-5v då jag drar runt motorn för hand vilket ska vara bra.
- Jag har 12v på anslutning 15 på tändspolen då jag slår på tändningen, samt 11v när jag vrider på starten, så borde inte kunna vara kontakten i tändningslåset.
På anslutning 1 på tändspolen har jag 3v med tändningen i läge 2 vilket ska vara normalt
-men nu till det konstiga.
När jag vrider på starten och mäter spänningen på anslutning 1 på tändspolen så går den ned till 0,7v.
Det känns väll inte som det ska?
Började med att bilen (epa med loh h-reg) tjuvstannade emellanåt. Vart allteftersom värre, började starta dåligt när den var kall, och nu när det är svalt ute vill den inte starta alls. Såg att den hade väldigt svag gnista då den gav gnista alls, så har bytt:
- Tändspole
- Tändmodul
- Provat 2 olika fördelare
- Tändstift
- Tändkabel mellan fördelare och tändspole, övriga var nybytta.
- Har mätt upp tändmodul så den har bra jord
- Har mätt upp strömmatning mot hallgivaren som var ok.
- Har mätt upp signalen ut från hallgivaren vilket går mellan 0-5v då jag drar runt motorn för hand vilket ska vara bra.
- Jag har 12v på anslutning 15 på tändspolen då jag slår på tändningen, samt 11v när jag vrider på starten, så borde inte kunna vara kontakten i tändningslåset.
På anslutning 1 på tändspolen har jag 3v med tändningen i läge 2 vilket ska vara normalt
-men nu till det konstiga.
När jag vrider på starten och mäter spänningen på anslutning 1 på tändspolen så går den ned till 0,7v.
Det känns väll inte som det ska?
- By trasker