- Idag, 21:41
#1630626
Hej alla!
Har något / några fel på min Volvo 940 -92a:
När jag sätter på tändningen så hörs relä-klick + att bränsle-pumpen går c:a 2 sek., därefter ett klick från reläet och pumpen stannar.
När jag vrider nyckeln till start-läget står pumpen still, inget klick från reläet, startmotorn drar som vanligt.
När jag stänger av och sätter på tändningen händer inget, varken klick från relä eller ljud från pump.
Om jag lossar och sätter i säkringen (nr.1) eller lossar och sätter i reläet, funkar det som jag beskrev ovan.
Spelar ingen roll om tändningen är av eller på när jag gör så -likadant iaf.
Om jag lindar en tråd mellan stift 30 och 87/2 på reläet och sedan sätter i det på sin plats så går pumpen hela tiden, både vid tändning av och på.
-Vad kan vara fel?
Bränsle-pump-reläet är 3 år gammalt och Volvo original-del.
Under det vita höljet på bränsle-pump-reläet finns ett krets-kort med 2 små reläer på.
-Gör jag något dumt om jag kopplar 2 kablar med en strömbrytare mellan där stiften "30" och "87/2" hamnar i hållaren där reläet ska sitta?
---
Ett annat fel:
Oavsett om tändningen är på eller av -bältes-varningen blinkar och "tickar" om reläet "J" sätts i, samtidigt klickar det i ett relä som sitter högt upp under kombi-instrumenten.
Om bältet är i "låset" så hörs bara klickande från reläet under kombi-instrumenten och "J".
"J" klickar på direkt när jag sätter i det och av när jag tar loss det -oavsett om tändningen är på eller av, om bältet är i sitt "lås" eller inte.
-Vad kan vara fel?
Verkar som kortslutning någonstans.
Har lossat hela relä- och säkring-hållaren och kollat under, inga synliga fel där vad jag kan se.
Vad är reläet "J" till för något?
När jag googlar hittar jag massor av olika saker: el-fönster-hissar, fläkt (ospecificerat vilken typ av), stol-värme, överlast-... någonting.
-Vilket / vilka är rätt?
Några tips om hur jag kan hitta felet / vad och hur -jag kan felsöka?
Tack på förhand!
Har något / några fel på min Volvo 940 -92a:
När jag sätter på tändningen så hörs relä-klick + att bränsle-pumpen går c:a 2 sek., därefter ett klick från reläet och pumpen stannar.
När jag vrider nyckeln till start-läget står pumpen still, inget klick från reläet, startmotorn drar som vanligt.
När jag stänger av och sätter på tändningen händer inget, varken klick från relä eller ljud från pump.
Om jag lossar och sätter i säkringen (nr.1) eller lossar och sätter i reläet, funkar det som jag beskrev ovan.
Spelar ingen roll om tändningen är av eller på när jag gör så -likadant iaf.
Om jag lindar en tråd mellan stift 30 och 87/2 på reläet och sedan sätter i det på sin plats så går pumpen hela tiden, både vid tändning av och på.
-Vad kan vara fel?
Bränsle-pump-reläet är 3 år gammalt och Volvo original-del.
Under det vita höljet på bränsle-pump-reläet finns ett krets-kort med 2 små reläer på.
-Gör jag något dumt om jag kopplar 2 kablar med en strömbrytare mellan där stiften "30" och "87/2" hamnar i hållaren där reläet ska sitta?
---
Ett annat fel:
Oavsett om tändningen är på eller av -bältes-varningen blinkar och "tickar" om reläet "J" sätts i, samtidigt klickar det i ett relä som sitter högt upp under kombi-instrumenten.
Om bältet är i "låset" så hörs bara klickande från reläet under kombi-instrumenten och "J".
"J" klickar på direkt när jag sätter i det och av när jag tar loss det -oavsett om tändningen är på eller av, om bältet är i sitt "lås" eller inte.
-Vad kan vara fel?
Verkar som kortslutning någonstans.
Har lossat hela relä- och säkring-hållaren och kollat under, inga synliga fel där vad jag kan se.
Vad är reläet "J" till för något?
När jag googlar hittar jag massor av olika saker: el-fönster-hissar, fläkt (ospecificerat vilken typ av), stol-värme, överlast-... någonting.
-Vilket / vilka är rätt?
Några tips om hur jag kan hitta felet / vad och hur -jag kan felsöka?
Tack på förhand!
- By ChelseaHansa