Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattias Jönsson
Det är dags att pensionera 745:an och jag har bestämt mig för en 945 LTT. Det kommer nämligen att dra en hel del släp och husvagnar - och vad jag har hört är detta det bästa man kan ha och dra med.

Nu har jag två på gång, i ungefär samma skick:

* 945-811 S 2.3, -96, 15 000 mil, manuell

* 945-816 S 2.3, -97, 19 000 mil, automat

Vilken hade ni valt? Hur mycket skiljer förbrukningen mellan manuell och automat? Hur robust är automatlådan jämfört med den manuella?
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Automatlådan drar alltid lite mer än manuell, så du får väl ha det i bakhuvet... jag hade nog valt manuell låda fast det är klart det är ju alltid skönare o åka automatlåda:D har ju sjlv en automatväxlad 140 :twisted:
av Addekarlsson
Ska du dra mycket släp, så skulle jag rekommendera manuell, eftersom automaten tenderar att gå för varm vid tunga släpdragningar.
Alternativt så monterar man en extra oljekylare, enbart för automatlådan.

Dessa oljekylare finns att köpa hos volvo.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av lilleman
som adde skrev så montera extra oljekylare till automatlådan jag har kört ett antal tusen mil med en knaus boggivagn på 1400 kilo med min 945a 92a med 230f och tomatlåda utan problem kolla så oljan är röd och inte svart och luktar bränd om du köper bilen med automatlåda min har rullat 49000mil med samma tomatlåda :D mvh/roger
av Mattias Jönsson
OK, då lutar det åt en manuell.

Men nu har jag ett helt gäng andra kandidater på gång...

Hur stor skillnad är det på en vanlig 2.3 och en 2.3 LTT, egentligen? Jag har nämligen hittat ett par fina vanliga, utan LTT med med AC. Och ett par fina LTT fast utan AC.

Och om man nu ska ligga och dra husvagn, så kan det ju vara skönt med AC.

Varför kan man inte få allt på en gång?... :roll:
av skutte
köp en v90 (965) istället om du nu skall dra mycke 3,0l skall det vara vet ej vilken som drar minst av 204hk eller 180hk 3,0

prova att köra en ialla fall den borde vara lika billig i inköp och den drar inte mer än en 940ltt

den som lever får se
av Morgan M
Köp ingen utav dom!.har själv en 940-98classic,och den är så högt växlad på 1:an växel att det är svårt att komma iväg, utan att ha en massa gas,annars dör den nästan.Den är inte rå stark på låga varv.Har även en 740-88.den är mycket bättre,är mycket mer råstark på låga varv=lätt att smyga iväg utan att bilen brölar och dör.
av SteffeB
Morgan M skrev:Köp ingen utav dom!.har själv en 940-98classic,och den är så högt växlad på 1:an växel att det är svårt att komma iväg, utan att ha en massa gas,annars dör den nästan.Den är inte rå stark på låga varv.Har även en 740-88.den är mycket bättre,är mycket mer råstark på låga varv=lätt att smyga iväg utan att bilen brölar och dör.
Det är skillnad på 944 och 945 -98 på utväxlingar i lådan, ettan skiljer.
M90L2 i 945 och M90H2 i 944.
Har kört tunga släp med min 945:a och aldrig haft problem med att komma igång.
av Mattias Jönsson
Som synes i signaturen blev det ingen av dem... :D

Jag hittade en fd 2,3-liters Italien-945:a. En manuell -94 med 18 000 mil som i princip aldrig har sett vägsalt. AC (fungerande!), el-hissar och allt möjligt. Verkar helt OK.

Visst, nu efter några veckor hittar man ju en del grejor, bl a det som avhandlas i denna tråd...
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]