Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1614737
Tjena, har en volvo 744 GL 1992 med b230f i. Mycket elfel i den men det jag fokuserar på just nu är att få batteriet att laddas. Gissar att generatorn är kopplad på rätt sätt med en smal kabel och en tjock kabel på varsin mutter bredvid varandra och en jordkabel på ett av fästena på generatorn. Det är en Bosch-generator.
Får bara 12,2v på batteriet när bilen är igång och efter lite körning igår så dog batteriet men efter laddning så har batteriet 12,6v igen. Mätte kontinuitet mellan batteriets pluspol och generatorns utmatningskabel och får inget resultat. Ska det vara en kabel däremellan eller är det ett avbrott någonstans på vägen? Har någon ett elschema till min bil? Vad ska jag testa härnäst?
#1614746
Fick den att ladda när jag gav generatorn ”startström” på d+ kontakten direkt från batteriet, så antar att det är något i instrumentpanelen som inte funkar för ingen av varningslamporna lyser när jag slår på tändningen.
#1614747
Om du mäter mellan jord och pluspolen på generatorn med motorn igång, får du runt 14,2V där?
Tänds batterilampan innan du startar och slocknar sedan?

Det borde helt klart vara kontinuitet mellan plus på generatorn och batteriet.
Något du kan göra är att mäta spänning mellan jord på generatorn och minuspol på batteriet, det borde vara mindre än 0,5V, helst under 0,2V, är det högre än så är det dålig kontakt någonstans på vägen, så då är det bara mäta mellan andra punkter på vägen tills du hittar var felet är.
Samma mätning kan du göra mellan pluspol på generatorn och plus på batteriet.

På min S90 hade jag liknande problem med flera ställen det var fel på, genom att mäta spänningsfallet enligt ovan kom jag fram till följande:
Till att börja med går en pluskabel mellan generatorn och startmotorn, den var dålig för mig samt att det blivit så dålig kontakt vid startmotorn att kabelskorna och muttern var svedda. Sen på kabeln mellan startmotorn och batteriet hade crimpen till polskon blivit dålig, så när jag väl bytt kabeln mellan generator och startmotor och putsat rent allt gick kabeln varm vid batteripolen i stället, så jag fick klippa bort den gamla polskon och sätta dit en ny.

Det var ändå något som gav kä[…]

Läckande retur V70 drive

Hej Har läckage på returen. Droppar or[…]

Uppdatering.. Har nu känt (med bilen uppal[…]

@fjohan82 , Prydligt är ordet jag tän[…]