Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lucas1987
Tjena tjena, äger en 745 från 87 med en m47 v-låda som har lite problem. Det är nämligen som så att det mullrar en del från kardanaxeln. Jag har läst runt en massa på forum och försökt förstå mig på detta men vissa saker är fortfarande otydliga. Till att börja med så är kardanaxelns ”öra” eller det som liknar medbringaren men som sitter direkt på kardanen, lagad med svets. Jag misstänker att mullrandet och vibrationerna kommer just därifrån pga obalans. Mullrandet håller dock bara på under vissa hastigheter och slutar när man gasar. Jag har kollat under bilen vid drift och det märks tydligt att kardanen roterar sig i obalans. Tillbaka till det där örat, måste man byta hela den delen av kardanen eller går det att byta ut den delen? Tack på förhand
Bilagor
IMG_1855.jpeg
IMG_1855.jpeg (384.1 KiB) Visad 1076 gånger
av Lucas1987
Hmm, då är ju problemet att jag inte är jättesugen på att köpa en hel kardan bara för att ett ”öra” är i obalans. Fick dock en idé som jag är lite osäker på. Skulle man kunna kapa av fästet som är i obalans (alltså i slutet på kardanen) och svetsa dit ett nytt? Med tanke på att det inte är direkt utbytbart :-)

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]