Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av F_Palle
Hej!

Min Automatlåda i min 960-91 håller på att jävlas med mig då och då.
Ibland så vill den inte lägga i växlar, tar cirka 2-4 sekunder ibland för den att lägga i 1 när man ska åka iväg.

Och så under färd så kan även en PIL börja blinka inibland instrumenten, vilket jag har förstått är nått fel med växellådan, och vanligtvis så ligger bara 3an, eller 4an i som växel när detta sker.
(Lämna in på Volvo-Verkstad, står det i Handboken)....

Är nått speciellt man kan kolla efter när man får dessa symptomer?

Har inte heller gjort nått olje/filter byte på lådan, kan det göra saken bättre tror ni?

// Mvh Fredrik P.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
ja börja me och byta filter och olja, många automatlådeproblem löser sig då. ska väl bytas nån gång var 5tusende mil typ? nånting sånt, är väl olika för olika bilar men va så på min farsas gamla dieselmerca
av F_Palle
Idag så slutade lådan att driva, var bara backen som fungerade, alla andra växlar ville inte läggas i när jag förökte lägga i dem.
Luktade bränt i växellådan + växellådsoljan!

Vad har jag för fel?? Är ju deprimerad PGA detta!

// Desperata Jag, Fredde //
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är inte det smartaste, att fortsätta köra en motor eller automatlåda som uppvisar felsymptom.

Är man dock rik som ett troll och vill köpa nya grejor, så kör man till skiten skär ihop.

Du har ju redan fått felindikering på växellådan. Byt olja och filter omedelbart. I och med att det börjar lukta bränt så har du med största sannolikhet eldat upp banden i lådan. Men om Gud vill och byxorna håller så kan du rädda grejorna med ett oljebyte.

Det mest troliga är en ventil som hängt sig.

Någon större förhoppning har jag dock icke.

Hade du däremot på en gång direkt efter felet uppstod, gjort oljebyte och konsulterat kunnig person så hade du sparat många sköna tusenlappar.

Ibland är sanningen brutal. :shock:
av F_Palle
Hej! Okej, ja men så mycket har jag inte kört, utan det var bara en s väng på stan. hehe, ja det blir nog säkert dyrt då..

Men skall försöka skaffa fram lite olja då, är det DEXRON 3 som gäller nu eller?

//Fredrik
Användarvisningsbild
av camaro69
Ha, ha. :lol: :lol:

Bara en sväng på stan!!!!!

Varför tror du oljan luktar bränt? För att grejorna mår bra?
Om du inte har förstått det ännu, så har du ett allvarligt fel på din växellåda. Det kommer att bli dj---igt dyrt. Men det är din plånbok det drabbar, inte min.

Men eftersom du ber om råd, ställ bildjäveln eller bärga till verkstad. Det är färdigkört med den där växellådan.
Försök rädda det som räddas kan.

Beträffande oljan så läs specen vad din låda skall ha. Dexron III lär nog duga.
av F_Palle
HAHAHAHAH!!!! Ja klart att dte är min plånbok som drabbas, hade det vart din så hade jag vart glad :)

Ne men tack så mycket för alla svaren!

//Fredrik
av F_Palle
F_Palle skrev:HAHAHAHAH!!!! Ja klart att dte är min plånbok som drabbas, hade det vart din så hade jag vart glad :)

Ne men tack så mycket för alla svaren!

FINNS DET NÅN ANNAN VÄXELLÅDA MAN KAN SÄTTA PÅ ISTÄLLET FÖR ORGINAL AW30-43?

//Fredrik
Användarvisningsbild
av camaro69
Billigaste lådan, från 3 lök, hittar du nog på skroten.
Sen tillkommer ju drömjobbet att byta.

Till det kommer ju lite kringkostnader. Packning, bult, mutter o olja + arbetskostnad.

Med lite flyt,och snälla kamratrer, så grejar du äventyret under 7 kakor.

Lycka till.

Vilken tur att det inte var mitt "läder" som drabbades.
Köper hellre några raffset och justa high heals till tanten. Dom måste ju stylas ibland också.
En välservad och lycklig kvinna, är en lydig kvinna. :wink:

:lol: :lol:
av F_Palle
Vilken tur att det inte var mitt "läder" som drabbades.
Köper hellre några raffset och justa high heals till tanten. Dom måste ju stylas ibland också.
En välservad och lycklig kvinna, är en lydig kvinna. :wink:

HAHA, ja sååå sant så! :)

Har fått tag på en låda för 1200kr exkl frakten då... bytet gör jag på jobbet med 2 polare till mig, så det borde gå rätt så smort :) Folkraceåkare är ju rätt snabba :P hahaha..

//Fredrik

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]